Spesialpedagogikk med vekt på funksjonsnedsettelser og lærevansker SPES 102

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene skal:

  • Ha kunnskap om spesifikke, generelle og sammensatte lærevanske
  • Ha kunnskap om utviklingshemming med fokus på hjelpebehov og livskvalitet
  • Ha god innsikt i begrepene funksjonsnedsettelser, funksjonshemning og funksjonshemmende barrierer.
  • Ha kunnskap om utbredte funksjonsnedsettelser i barnehage og skolesammenheng og om hvordan tilrettelegge for å hindre mulige tilleggsutfordringer.
  • Ha kunnskap om god tilrettelegging og betydningen av tidlig innsats for barn og unge med ulike former for læringsutfordringer.
  • Ha kjennskap til ulike kartleggingsmetoder og kartleggingsverktøy
  • Ha kunnskap om mulige årsaker til funksjonsnedsettelser og funksjonshemminger
  • Ha oppdatert kunnskap om aktuelle lover og forskrifter
  • Kjenne til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet
  • Ha kjennskap til noen relevante vitenskapsteoretiske begrep, samt kunnskap om enkel metodelære til bruk i eget FoU- arbeid

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne planlegge og arbeide systematisk, på individ- og systemnivå, for å forebygge ulike former for utfordringer med hensyn til læring i barnehage og skole.
  • Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultat fra forskning i vurdering av spesialpedagogiske undervisningsopplegg.
  • Kunne, med faglig forankring, kommunisere med foreldre, kolleger i skole og PP-tjenesten om forebygging, kartlegging og tiltak knyttet til lærevansker
  • Kunne identifisere funksjonshemmende barrierer i ulike former for læringsfellesskap
  • Kunne vurdere anvendelighet av ulike kartleggingsmetoder og kartleggingsverktøy i ulike sammenhenger
  • Kunne vurdere bruk av aktuelt lovverk
  • Kunne planlegge og gjennomføre FoU arbeid

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • Kunne identifisere etiske problemstillinger i hverdagslig pedagogisk og spesialpedagogisk praksis
  • Kunne reflektere rundt og drøfte generelle yrkesetiske problemstillinger i arbeidet med barn og sårbare grupper
  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med barn og unge med ulike former for funksjonsnedsettelser.

Innhold

Innholdet i modulen er konsentrert om følgende tematikker:

  • Begrepene funksjonsnedsetting, funksjonshemming og funksjonshemmende barrierer
  • Klassifisering av generelle, spesifikke og sammensatte lærevansker, herunder utviklingshemming
  • Risiko- og beskyttelsesfaktorer
  • Kartlegging og kartleggingsmetodikk
  • Tilrettelegging på individ- og systemnivå
  • Samarbeid, forvaltningsansvar og systemisk perspektiv
  • Innføring i vitenskapsteori og metodelære
  • Relevant lovverk og policydokumenter

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger, seminarer og gjennom både individuell- og gruppebasert veiledning. Arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, deltakelse i gruppearbeid og i arbeid med oppgavene som blir gitt. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.

Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her.

Vurderingsformer

Fou-oppgave

I studiet inngår 1 uke praksis der studentene skal gjennomføre et FOU-arbeid. Studentene skal levere en individuell FoU- oppgave som tar utgangspunkt i studentenes datainnsamling i praksisuken. Studentene har to kortoppgaver for å forberede sitt FoU-arbeid. Den ene oppgaven skal ha et teoretisk innhold og den andre skal beskrive metoden som skal brukes i FoU-arbeidet. De to oppgavene vurderes til bestått /ikke bestått.

FoU-oppgaven skal leveres skriftlig og vurderes med karakter fra A-F. FoU-oppgaven teller 45% av sluttkarakteren.

Muntlig besvarelse

Studentene vil også vurderes på bakgrunn av en individuell muntlig eksamen. Den muntlige besvarelsen vurderes av sensor med karakter fra A-F og teller 55% av sluttkarakter.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Oddvar Hjulstad <oddvar.hjulstadSPAMFILTER@hit.no> - 16.01.2015