Spesialpedagogikk med vekt på funksjonsnedsettelser og lærevansker SPES 102
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene skal:
- Ha kunnskap om spesifikke, generelle og sammensatte lærevanske
- Ha kunnskap om utviklingshemming med fokus på hjelpebehov og livskvalitet
- Ha god innsikt i begrepene funksjonsnedsettelser, funksjonshemning og funksjonshemmende barrierer.
- Ha kunnskap om utbredte funksjonsnedsettelser i barnehage og skolesammenheng og om hvordan tilrettelegge for å hindre mulige tilleggsutfordringer.
- Ha kunnskap om god tilrettelegging og betydningen av tidlig innsats for barn og unge med ulike former for læringsutfordringer.
- Ha kjennskap til ulike kartleggingsmetoder og kartleggingsverktøy
- Ha kunnskap om mulige årsaker til funksjonsnedsettelser og funksjonshemminger
- Ha oppdatert kunnskap om aktuelle lover og forskrifter
- Kjenne til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagfeltet
- Ha kjennskap til noen relevante vitenskapsteoretiske begrep, samt kunnskap om enkel metodelære til bruk i eget FoU- arbeid
Ferdigheter
Studentene skal:
- Kunne planlegge og arbeide systematisk, på individ- og systemnivå, for å forebygge ulike former for utfordringer med hensyn til læring i barnehage og skole.
- Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultat fra forskning i vurdering av spesialpedagogiske undervisningsopplegg.
- Kunne, med faglig forankring, kommunisere med foreldre, kolleger i skole og PP-tjenesten om forebygging, kartlegging og tiltak knyttet til lærevansker
- Kunne identifisere funksjonshemmende barrierer i ulike former for læringsfellesskap
- Kunne vurdere anvendelighet av ulike kartleggingsmetoder og kartleggingsverktøy i ulike sammenhenger
- Kunne vurdere bruk av aktuelt lovverk
- Kunne planlegge og gjennomføre FoU arbeid
Generell kompetanse
Studentene skal:
- Kunne identifisere etiske problemstillinger i hverdagslig pedagogisk og spesialpedagogisk praksis
- Kunne reflektere rundt og drøfte generelle yrkesetiske problemstillinger i arbeidet med barn og sårbare grupper
- Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder og materiell i arbeidet med barn og unge med ulike former for funksjonsnedsettelser.
Innhold
Innholdet i modulen er konsentrert om følgende tematikker:
- Begrepene funksjonsnedsetting, funksjonshemming og funksjonshemmende barrierer
- Klassifisering av generelle, spesifikke og sammensatte lærevansker, herunder utviklingshemming
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Kartlegging og kartleggingsmetodikk
- Tilrettelegging på individ- og systemnivå
- Samarbeid, forvaltningsansvar og systemisk perspektiv
- Innføring i vitenskapsteori og metodelære
- Relevant lovverk og policydokumenter
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil delvis foregå gjennom forelesninger, seminarer og gjennom både individuell- og gruppebasert veiledning. Arbeidsformene skal generelt preges av drøfting og refleksjon. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig studieinnsats i form av selvstudium, deltakelse i gruppearbeid og i arbeid med oppgavene som blir gitt. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom studentenes egen aktivitet.
Fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå her.
Vurderingsformer
Fou-oppgave
I studiet inngår 1 uke praksis der studentene skal gjennomføre et FOU-arbeid. Studentene skal levere en individuell FoU- oppgave som tar utgangspunkt i studentenes datainnsamling i praksisuken. Studentene har to kortoppgaver for å forberede sitt FoU-arbeid. Den ene oppgaven skal ha et teoretisk innhold og den andre skal beskrive metoden som skal brukes i FoU-arbeidet. De to oppgavene vurderes til bestått /ikke bestått.
FoU-oppgaven skal leveres skriftlig og vurderes med karakter fra A-F. FoU-oppgaven teller 45% av sluttkarakteren.
Muntlig besvarelse
Studentene vil også vurderes på bakgrunn av en individuell muntlig eksamen. Den muntlige besvarelsen vurderes av sensor med karakter fra A-F og teller 55% av sluttkarakter.
All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Obligatorisk undervisning på høgskolen markeres på semesterplanen. Høgskolens regler om maksimalt 20% fravær gjelder her.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Oddvar Hjulstad <oddvar.hjulstadSPAMFILTER@hit.no> - 16.01.2015