Vitenskapsteori og metode VITM 400
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- kunnskap om sentrale vitenskapeteoretiske temaer
- kunnskap om sentrale forskningsmetoder i humaniora og samfunnsvitenskap og om forholdet mellom teori og metode
- innsikt i teoretiske og metodiske problemstillinger innenfor utdanningsvitenskap.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- vurdere vitenskapelige arbeider på bakgrunn av vitenskapsteori og forskningsmetodikk.
- vurdere relevante metoder for ulike forskningsformål på bakgrunn av metodemangfoldet i humaniora og samfunnsvitenskap.
- anvende relevant vitenskapsteori og forskningsmetode i eget arbeid.
- vurdere og anvende vitenskapsteori og forskningsmetode i utdanningsvitenskapelig sammenheng.
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- formidle egen og andres forskning etter gode etiske og akademiske standarder.
- reflektere over vitenskapens rolle i samfunn og skole.
Innhold
Emnet tar opp de humanistiske vitenskaper og samfunnsvitenskapene fra et utdanningsvitenskapelig, vitenskapsteoretisk og metodisk perspektiv. Med utgangspunkt i et utvalg av tema som spesifiseres i semesterplanen, får kandidaten innblikk i sentrale teoretiske og metodiske problemstillinger innenfor disse vitenskapene. Arbeidet med metodikk blir vektlagt med utgangspunkt i vitenskapelige arbeider. Teori og metode blir gjennomgående knyttet til skolefagene og plassert i en videre utdanningsvitenskapelig kontekst.
Arbeids- og læringsformer
Arbeidet i dette emnet blir organisert som forelesninger, seminarer og veiledning. Studiet krever en høy grad av deltakelse, der studenten f.eks. gir egne presentasjoner og respons på andres arbeid.
Studenten skal i løpet av emnet skrive en fordypningsoppgave, og problemstillingen velges i samråd med faglærer. Arbeidet med oppgaven blir tematisert på ulike måter i undervisningen.
Vurderingsformer
Emnet har to arbeidskrav i semesterplanen, og disse blir vurdert til bestått eller ikke bestått. Begge må vurderes til bestått for å få sluttvurdering i emnet.
Sluttvurderingen består av innlevert fordypningsoppgave på ca. 4000 ord med gradert karakter og en skriftlig eksamen på 6 timer med gradert karakter. Kandidaten får én samlet karakter der fordypningsoppgaven utgjør 60 % og skriftlig eksamen 40 %.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015