Spekulativ fiksjon i klasserommet / Speculative Fiction in the Classroom FIKSJ 400
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
- ha inngående kunnskap om kjente teorier og kritiske perspektiver i området litteratur og film med spesielt fokus på spekulativ fiksjon
- ha kunnskap om sentrale teoretiske retninger i litteraturdidaktikk med fokus på språkundervisning
- kunne redegjøre for ulike sjangrer og kjenne godt til et antall verk i engelskspråklig spekulativ fiksjon, med fokus på spekulativ fiksjon for barn- og ungdom
- vise forståelse for ulike kritiske perspektiv på den spekulative fiksjonens ulike sjangrer
- kunne formulere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til emnet
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- sammenligne tematikk og teknikker som anvendes i sentrale verk og subsjangrer
- anvende sentral litteratur- og kulturteori ved analyse av spekulativ fiksjon
- kritisk drøfte og analysere spekulativ fiksjon utfra ulike perspektiv (f.eks. genus, historisk og kulturell kontekst)
- legge til rette for undervisningsopplegg om spekulativ fiksjon for elever på barne-, ungdomstrinn og/eller videregående skole
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for og kunne reflektere over spekulativ fiksjon i et historisk og kulturelt perspektiv
- kunne argumentere for egne standpunkt og kunne relatere disse til andre perspektiv på emnet
- kunne formidle egen og andres forskning etter gode etiske og akademiske standarder
- ha utviklet sin kompetanse i det engelske språket og engelskspråklig kultur og litteratur
Innhold
Spekulativ fiksjon er et fellesnavn for flere sjangrer som har til felles at de på en eller annen måte avviker fra vår verden som vi kjenner den, som science fiction, fantasy, skrekklitteratur, utopisk og dystopisk fiksjon. Ved å fabulere om andre verdener, tider, muligheter uttrykker spekulativ fiksjon også mye vår egen tid og den verden vi lever i. Emnet ”Spekulativ fiksjon i klasserommet” beveger seg således i et bredt felt av emner og temaer såsom sjangerstudier, litteratur som samfunnskommentar og kritikk, litteratur som dialog, litteratur som kulturformidler. Emnet gir en teoretisk innføring i spekulativ fiksjon og film med fokus på teksten som samfunnskommentar.
Emnet gir i starten et overblikk over engelskspråklig spekulativ fiksjon for barn og ungdom, dens historie og ideologi, samt et historisk blikk på litteratursyn, litteraturlesning og litteraturdidaktikk i språkundervisningen i en skandinavisk kontekst. Hoveddelen er drøfting og analyse av ulike uttrykksformer i spekulativ fiksjon (litteratur, bildebøker, film) og diskusjon om engelskundervisning i klasserommet. Med utgangspunkt i et variert tekstutvalg skal studenten bli bevisst på hvordan spekulative tekster kan anvendes i undervisningen for å utvikle elevenes språklige og kulturelle kompetanse og evne til kritisk lesning (critical literacy).
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og læringsformer er i hovedsak følgende: forelesning, seminar, øvinger, kollokvier, lærerveiledning, studentveiledning, presentasjon og selvstudium. I tillegg får studenten veiledningskontakt og trening i presentasjon av egne oppgaver og forskningsresultater i emnet.
Vurderingsformer
Underveisvurdering: To arbeidskrav i semesterplanen må være bestått for å gå opp til eksamen.
Sluttvurdering: En skriftlig eksamen (40 %) samt en hjemmeeksamen (60 %)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015