Medborgerskap: ansvar og rettigheter MEDBSK 400

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

- har avansert kunnskap om utviklingen av medborgerskap som teoretisk og politisk begrep nasjonalt og internasjonalt

- har inngående kunnskap om menneskerettigheter med spesielt fokus på barn

- har inngående kunnskap om hvordan politiske interesser, samfunnsutvikling og forskning påvirker menneskerettigheter, demokrati og medborgerskap i samfunnet og skolen

- har avansert kunnskap om didaktiske teorier og modeller til bruk i analyse av undervisningsopplegg med mål om å fremme aktivt medborgerskap

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

- diskutere og reflektere kritisk over relevant faglig og didaktisk litteratur og formulere selvstendige problemstillinger

- bruke relevante teorier og metoder for å utvikle og bearbeide undervisningsopplegg på en selvstendig måte

- anvende tverrfaglig kunnskap i arbeid med undervisning om demokrati, for demokratisk deltakelse og gjennom aktiv demokratisk deltakelse

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

- anvende faglige og didaktiske kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

- kan bidra på et godt faglig grunnlag til den offentlige debatten rundt sider ved samfunnet som inkluderer eller ekskluderer ulike grupper

- reflektere rundt sin rolle som aktiv medborger

Innhold

Emnet fokuserer på aktivt medborgerskap (ansvar og rettighet). I forbindelse med dette er grunnleggende menneskerettigheter og demokratiske verdier sentrale. Disse vil bli belyst gjennom samtidige og historiske perspektiver. Emnet har skolefokus, og tar opp sider ved didaktiske teorier og modeller som fremmer medborgerskap.

Menneskerettigheter og demokratiske verdier er viktige byggesteiner i begrepet medborgerskap. Dette emnet tar for seg dette begrepet ut fra faglige og politiske diskusjoner om hva det vil si å være en medborger. En viktig del av dette er hvordan medborgerskap kan fremmes gjennom utdanning. Temaene er også fremtredende i den globale utdanningsdiskursen.

Medborgerskap er et sentralt tema i samfunnsfag i den norske skolen. Kandidaten får kunnskap om hvilken innflytelse politiske interesser, samfunnsutvikling og forskning har på debatten om individets status og rolle i samfunnet, før og nå. Samfunnsfag i den norske skolen skal stimulere til og gi erfaring med aktivt medborgerskap og demokratisk deltakelse. Emnet fokuserer på undervisning om demokrati, for demokratisk deltakelse og gjennom aktiv demokratisk deltakelse.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert som forelesninger, prosjektarbeid, seminar med presentasjoner, og veiledning med studentrespons.

Vurderingsformer

Underveisvurdering: Fire arbeider som samles i en mappe hvor alle fire må vurderes til bestått. Bidragene skal reflektere følgende fire tilnærminger til medborgerskap: teori, feltarbeid, didaktikk, og skriftlig deltakelse i den offentlige debatten.

Sluttvurdering: To arbeider fra mappen velges ut av studenten til en summativ vurdering som teller 2/3 av karakter.

Muntlig eksamen teller 1/3 av karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015