Flerspråklighet i skolen FLSPR 400
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha:
- inngående kunnskap om flerspråklighet som fenomen, i et lingvistisk, sosiolingvistisk, språklæringsteoretisk og språkdidaktisk perspektiv
- inngående kunnskap om flerspråklig utvikling, kompetanse og praksis
- kunnskap om kartlegging av flerspråklig kompetanse
- inngående kunnskap om ulike opplæringsmodeller og didaktiske tilnærminger i språkopplæringa for andre- og fremmedspråkselever
- innsikt i lovverk og styringsdokumenter som regulerer opplæringen for flerspråklige elever
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Anvende relevant teori og aktuell forskning i opplæringen
- Planlegge og gjennomføre tilpasset og varierte undervisningsopplegg for ulike elever og elevgrupper
- Kartlegge elevers flerspråklige kompetanse og bruke dette som grunnlag for undervisning og veiledning
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Drøfte og vurdere fagdidaktiske problemstillinger knytta til flerspråklighet i skolen
- Reflektere over egen praksis og relatere denne til relevant teori
- Identifisere yrkes- og forskningsetiske problemstillinger i undervisningssammenheng
- Basert på egen praksis, bidra til ny forskningsbasert kunnskap i sitt fagfelt
- Formidle kunnskap om flerspråklighet til ulike målgrupper, blant annet kolleger og foresatte
Innhold
Flerspråklighet er et økende fenomen i norsk skole. Både antallet flerspråklige elever og elever som får opplæring i flere språk er økende. I dag er ca. 40.000 av elevene i grunnskolen i Norge minoritetsspråklige og har et annet morsmål enn norsk. Alle elever lærer engelsk fra 1. trinn, og i flere store byer begynner en med opplæring i et fremmedspråk fra 5. -7. trinn. De fleste elever får opplæring i et fremmedspråk fra 8. trinn. Alle disse elevene har eller utvikler flerspråklig kompetanse og kan dermed betegnes som flerspråklige.
Flerspråklighet som fenomen, og barns flerspråklige utvikling, kompetanse og praksis, er derfor et sentralt kunnskapsområde for lærere i grunnskolen.
Emnet flerspråklighet er bygd opp av perspektiver fra lingvistikk, sosiolingvistikk, språklæringsteori og språkdidaktikk, og omfatter teoretiske perspektiver, fagdidaktiske tilnærminger og praktiske problemstillinger.
Kartlegging og egenvurdering av flerspråklig kompetanse har en sentral plass i skolen. I dette emnet vil kandidaten få en innføring i bruk av kartleggingsverktøy og Den europeiske språkpermen, både som dokumentasjons- og didaktisk verktøy.
Arbeids- og læringsformer
Seminar, forelesning, veiledning, selvstudium.
Vurderingsformer
Underveisvurdering: To arbeidskrav.
Sluttvurdering: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015