Masteroppgave i utdanningsvitenskap MAST 560
Læringsutbytte
Problemstillinga forankres i et fagdidaktisk og/eller fagvitenskapelig problemområde med relevans for skolen og utdanningsfeltet.
Kunnskap:
Etter fullført emne skal kandidaten ha:
- avansert fagkunnskap i valgt problemstilling
- grundig kunnskap om faghistoria i sitt emneområde
- kunnskap om skriving av akademisk tekst og kildebruk
- kunnskap om planlegging og gjennomføring av eget forskingsprosjekt
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal kandidaten kunne:
- problematisere, avgrense og drøfte valgt emne
- plassere emnet vitenskapsteoretisk og faghistorisk, velge egnet strategi og bruke relevante metoder
- vurdere eksisterende teorier og tolkinger i fagområdet
- arbeide selvstendig og avansert med praktisk og teoretisk problemløsning.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal kandidaten kunne:
- vise evne til kritisk vurdering og selvstendig refleksjon
- vise spesialisert skriftlig framstillingsevne
- dokumentere og kommunisere faglige problemstillinger og konklusjoner i fagområdet
Innhold
Innholdet i masteroppgaven skal omfatte:
- en presis og hensiktsmessig problemformulering
- relevant redegjørelse for faglig, faghistorisk og vitenskapsteoretisk plassering
- en tilknytning til et fagdidaktisk og/eller fagvitenskapelig problemområde med relevans for skolen og utdanningsfeltet
- valg og begrunnelse av metoder
- klargjøring av relevant saksinnhold og sentrale begrep
- systematisk analyse, tolking, refleksjon og drøfting av resultat
Arbeids- og læringsformer
Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig studium. Forskningsprosessen skjer ved faglig arbeid i fordypningsemnet, og valgt problemstilling styrer arbeidsprosessen. Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus med kappe i fjerde semester. Omfanget på oppgaven er 70–100 sider. En fire siders sammenfatning av masteroppgaven leveres før muntlig. Sammenfatningen skal gå inn i instituttets database.
Det skal redegjøres for oppgavas praksisreleasjon.
I første fase arbeider studenten med å avklare problemområdet slik at grunnlaget for tildeling av veiledere er klarlagt. Dette forberedende arbeidet foregår ved fellesundervisning, gruppedrøftinger og individuell veiledning.
Etter godkjenning av problemområde tildeles hver student veileder. Det er studenten som tar initiativ til veiledning og har ansvar for arbeidet med masteroppgaven. Det beregnes en ramme på 25 t veiledning pr. student. Det er utarbeidet veiledningsavtale.
I andre studieår gjennomføres masteroppgaveseminarer med ulike innfallsvinkler. I seminarene danner presentasjoner fra kandidatene grunnlag for drøftinger mellom vitenskapelig personale og kandidatene.
Obligatoriske studier
- Forberedende veiledning
- Seminarer og fellesdrøftinger
- Presentasjon av avhandling
Vurderingsformer
Følgende deler vurderes i fjerde semester og er grunnlag for fastsettelse av gradert karakter:
- Avhandling
- Muntlig sluttprøve
Sluttvurderingen bygger på en helhetsvurdering av avhandling og muntlig eksamen, hvor avhandling veier tyngst. Vurderingskriteriene knyttes til studieprogrammets mål, læringsutbyttebeskrivelser og masteremne. Vurderingen foretas av en vurderingskommisjon bestående av to eksterne fagsensorer.
Ved muntlig eksamen kan karakteren på masteroppgaven justeres opp eller ned inntil en karakter ut fra kandidatens prestasjon
På vitnemålet føres tittel på masteroppgave og karakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015