Anglophone Literature from 1945 to the Present ANGLIT 400

Læringsutbytte

Kandidaten skal ha:

- bred forståelse av hovedstrømningene i den globale engelskspråklige litteraturen etter 1945

- solid kunnskap om konteksten for den engelskspråklige litteraturen i Afrika, India og Karibien

- bred forståelse av denne litteraturens historiske forhold til den mer tradisjonelle engelspråklige litteraturen i Storbritannia, USA og settlerkoloniene

- innsikt i teorier og kritiske perspektiver som er relevante for denne litteraturen

- forståelse av den rollen som engelsk har spilt i de gjeldene geografiske områdene, samt forholdet mellom engelsk språk og lokale språk.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

- anvende sentral litteratur- og kulturteori i analysen av pensumtekstene

- relatere de litterære pensumtekstene til den spesifikke kulturelle konteksten de springer ut av, samt relatere dem til den kritiske diskursen rundt anglofon litteratur generelt

- diskutere de litterære tekstene som verdenslitteratur og diskutere og problematisere denne litteraturens forhold til engelskspråklig litteratur fra land som Storbritannia og USA.

- kunne formidle denne kunnskapen i engelskundervisningen i skolen og belyse forholdet mellom denne nyere litteraturen og den tradisjonelle britisk-amerikanske litteraturen.

Generell kompetanse

Kandidaten skal:

- ha en bred forståelse av kompleksiteten i og bakgrunnen for fremveksten av den engelskspråklige litteraturen på verdensbasis i perioden etter 2. verdenskrig

- kunne kontekstualisere den fortløpende utviklingen av denne litteraturen i lys av kunnskapene fra emnet

- ha styrket sin språklige kompetanse og sin forståelse av den globale engelskspråklige kulturen

- kompetanse til å orientere seg i det angjeldende litteraturfeltet med tanke på å finne passende tekster til bruk i undervisning

Innhold

Dette emnet fokuserer på den delen av den engelskspråklige litteraturen som i de senere årtiene har vokst frem i de tidligere britiske koloniene i Afrika, India og Karibien. Det leses et utvalg skjønnlitterære tekster av forskjellige sjangre fra disse områdene samt et utvalg teoretiske tekster som drøfter og problematiserer denne litteraturens historie, kulturelle forankring og estetiske identitet. Tekstene vil leses både som regional litteratur, dvs som estetiske uttrykk knyttet til spesifikke historiske og kulturelle kontekster, men også som engelskspråklig verdenslitteratur. Det vil også legges noe vekt på den rollen som det engelske språket har spilt i disse regionene og den statusen som det har i dag.

Arbeids- og læringsformer

Arbeids- og læringsformer er i hovedsak forelesing, seminar og studentpresentasjoner. Det forutsettes aktiv deltagelse fra studentene i seminarene.

Vurderingsformer

Hver student må gi minst én muntlig presentasjon i løpet av kurset. Denne vil bli gitt karakteren bestått/ikke bestått, og må være bestått for å få gå opp til eksamen i emnet. På grunn av emnets struktur vil den tellende vurdering foretas til slutt, i form av en muntlig eksamen om emnets pensum (40%), og en to-ukers hjemmeeksamen (60%). Begge gis graderte karakterer fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015