MER UTE! - Barnehagens uterom som leik og læringslandskap MERUTE
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø som læringsarena for barns utvikling og helse.
- teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barnas egne forutsetninger.
- fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til arbeid med barn i naturen og barnehagens uteområder.
- innsikt i barns relasjoner til natur og betydning av læring i kontekst med omgivelsene.
- kunnskap om hvordan en uteleikeplass bygges opp og anvendes i praktisk pedagogisk arbeid med barn.
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i barnehagens uteområder til ulike årstider.
- tilrettelegge og gjennomføre naturfaglig læring med barn etter «forskerfrø metoden».
- planlegge og utføre fysiske aktiviteter med barn og vurdere motorisk utbytte.
- bygge opp en uteleikeplass med bevegelsesforsterkere.
- vurdere sikkerhet på leikeplasser etter gjeldende forskrifter.
Generell kompetanse
Studenten skal
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn til ulike årstider.
- kjenne til karakteristikker, kvaliteter og sikkerhet i barnehagens utemiljø.
- bruke uteområdenes anvendelighet i forhold til leik og læring.
- ha innsikt i betydningen av fysisk aktivitet for barns utvikling og helse.
- forstå betydningen av uteområdenes muligheter for praktisk pedagogisk arbeid i barnehagen.
Innhold
Emnet er rettet mot arbeid med barnehagens uteområder som arena for leik og læring både innenfor og utenfor barnehagens gjerde. Dette konkretiseres gjennom å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn i barnehagens uteområder. Det legges vekt på å utvikle barns relasjoner til natur gjennom naturopplevelser, se og forstå dyr og planters liv i et økologisk samspill og i et bærekraftig perspektiv. Emnet skal gi innsikt i hvordan barnehagens lærende landskap kan gi barnet muligheter til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv. Arbeid med barnehagens uteområder skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogisk arbeid kan gi barna en autentisk forståelse av sammenhenger i naturen, og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og kontekstuell læring.
Emnet søker å belyse og imøtekomme Lov om barnehager 2013 § 2: «Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter» og eksemplifiserer retningslinjene i Rammeplan for barnehagen 2011(R-11): «Barnehagen skal ha arealer og utstyr nok til lek og varierte aktiviteter som fremmer bevegelsesglede, gir allsidig bevegelseserfaring, sanserfaring og mulighet for læring og mestring» (kap. 1,8). Sentralt står også kap 3,2 "kropp, bevegelse og helse" og kap 3,4 "natur, miljø og teknikk" i rammeplanen.
Arbeids- og læringsformer
Forelesninger, nettundervisning, gruppearbeid, feltstudier, praktisk arbeid med barn. Det inngår to 3-dagers feltkurs med overnattinger.
Samlingsdager og nettundervisning er obligatorisk. Det medfører et krav om minst 80% deltakelse i undervisningen.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
Godkjente feltkurs, og beståtte artsprøver.
To individuelle mappevurderinger med gradert karakter. Mappe 1, høst, teller 20% av endelig karakter. Mappe 2, vinter/vår, teller 40% av endelig karakter. Mappene inneholder delemner knyttet til feltkurs, samlinger og nettundervisning, samt gruppearbeid og praktisk arbeid med barn i barnehagealder.
individuell praktisk muntlig eksamen, som teller 40% av endelig karakter.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Robet Larsen <robert.larsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Robert Larsen - 09.12.2015