PROFESJONSFAG - Læringsmiljø og danningsprosesser LÆRMILJØ

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter
  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
  • har kunnskap om betydningen av – og utfordringer ved å skape et inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om skolens utvikling og pedagogikkens røtter
  • har kunnskap om entreprenørskap og innovasjon som arbeidsmåte og læringsmål i grunnopplæringen

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan legge til rette for et godt læringsmiljø
  • kan nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes danningsprosesser
  • kan legge tilrette for entreprenørskap i undervisningen
  • kan analysere relevant pedagogisk forskning
  • kan anvende kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon i samarbeid med kollegaer og andre aktører

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere og ta stilling til ulike profesjonsetiske dilemmaer og konsekvenser ulike løsninger kan ha for skolen og egen profesjonsutøvelse
  • kan etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte.
  • kan ta stilling til skolens utfordringer og muligheter i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

Innhold

Emnet er innrettet for å skape forståelse og innsikt i hva som kjennetegner et godt læringsmiljø. Videre rettes oppmerksomhet mot skolens danningsmandat og tilhørende yrkesetiske dilemmaer man som lærere må forholde seg til. I emnet vektlegges forståelse for profesjonsfaglige grunnsyn og bygge egen endrings- og utviklingskompetanse for å kunne forholde seg til en skolekontekst preget av mangfold og utvikling.

Arbeids- og læringsformer

Den faglige virksomheten har ulike lærings- og formidlingsformer som:

  • forelesning
  • seminar
  • litteraturstudier
  • klasse og kollokviearbeid
  • veiledning og vurdering

Obligatorisk frammøte

Deler av emnet har krav til obligatorisk frammøte. Dette angis i semesterplan. Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.

Vurderingsformer

Eksamen:

Mappevurdering bestående av:

Emnet vurderes på grunnlag av :

  • Mappe bestående av en gruppeoppgave og to individuelle arbeider. Gruppeoppgaven teller 20% og de individuelle arbeidene teller 40% hver.

Det gis en samlet karakter på emnet, gradert fra A til F hvor A er best og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Geir Grimeland <geir.grimelangSPAMFILTER@hit.no>,Toril Aagaard <toril.aagaardSPAMFILTER@hit.no>,Torodd Hagen <torodd.hagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Toril Aagaard - 13.10.2015