Forskningsteori og metode med bacheloroppgave 1271
Læringsutbytte
Kunnskap
-har en grunnleggende kunnskap om sentrale begreper og en innføring i det forskningsteoretiske grunnlaget for de sentrale fagtradisjonene som har relevans for studiet, med særlig vekt på kvantitative og kvalitative forskningsmetoder.
- har kjennskap til noen aktuelle metodiske fremgangsmåter for å innhente og behandle kunnskap om et emneområde, i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse. Studentene skal skrive en bacheloroppgave som oppfyller grunnkrav til vitenskapelighet
Ferdigheter
-Kan gjøre rede for sentrale metodiske framgangsmåter innenfor kvantitative og kvalitative tilnærminger
- Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i sin egen bachelorppgave
Generell kompetanse
- har kritisk innsikt i de teoretiske og metodiske verktøy som anvendes i studiet
Innhold
- Vitenskapsteori
- Kvalitativ metode
- Kvantitativ metode
- Forskningsdesign
- Prosjektoppgave
Det skal utarbeides en skriftlig prosjektoppgave. Oppgaven skal vektlegge kulturelle, historiske, sosiale, pedagogiske eller fysiologiske aspekter. Oppgaven skal gi forståelse for sammenhenger mellom idrett/friluftsliv, kultur, samfunn og menneske. Studieformen kan omfatte kvalitativ eller kvantitativ metode, f.eks. litteraturstudier, deltakende observasjon, intervju, praktiske forsøk etc.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret
Emnet er todelt, med en forskningsteoridel, der arbeidsmåtene er forelesninger og gruppearbeid, og en prosjektdel hvor en jobber med innsamling av data og oppgaveskriving på basis av dette. BA-oppgaven skal normalt skrives individuelt, men der prosjektets omfang og egenart tilsier at det er hensiktsmessig kan veileder foreslå et samarbeid mellom flere studenter
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 5 timer, vektes 33 %
- Hjemmeeksamen (bacheloroppgave), vektes 67 %
Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tommy Langseth <Tommy.LangsethSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 25.10.2016