Idrettspedagogikk, coaching og ledelse III 1112

Læringsutbytte

Studenten skal etter gjennomført emne inneha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Kunne anvende - og reflektere over teorier og perspektiver i en pedagogisk lederrolle i idretten
  • God oversikt og kunnskap omkring pedagogiske teorier og perspektiver på idrettslig ledelse
  • Inngående kunnskap om idrettscoaching som arbeidstilnærming og læringsmetode

Ferdighet:

  • Evne til å refleksivt være i en kontinuerlig utviklingsprosess knyttet til en pedagogisk lederrolle i idretten
  • Evne til å argumentere og diskutere faglige, praktiske problemstillinger med en teoretisk perspektiving

Generelt kompetanse:

  • Med gode analytiske evner og høyt refleksjonsnivå kunne planlegge, gjennomføre og evaluere ulike formidlings- og veiledningssituasjoner i en idrettslig kontekst.
  • Inneha høy faglig kvalitet, gjennom å integrere teori og praksis, både i ulike skriftlige - og muntlige sammenhenger

Innhold

I emnet fokuseres det på tre hovedtemaer, som alle har som intensjon å oppøve forståelse og kunnskap for en trener- og lederrolle i idretten:

- teamarbeid og demokratisk ledelse.

- kommunikasjon og makt

- personlig kunnskaping og praksisteori

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger og seminarer, i tillegg til studentfremlegginger og veiledning. Det vil bli lagt stor vekt på at studenten i et tredje år i et bachelorløp kan oppøve evnen til å jobbe selvstendig med fagstoffet, i betydningen av at det er bare en mindre del av tematikken som blir presentert i form av forelesninger. Det er lagt opp til at studentene med faglærere til stede skal presentere oppgaver og lede seminardiskusjoner.

Vurderingsformer

  • Oppgave (hjemmeeksamen), gruppe, tid 5 dager, gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Hemmestad <liv.hemmestadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 09.03.2016