Idrettsplanlegging, helse og tilrettelegging 1040
Læringsutbytte
Emnet skal gi dette læringsutbyttet
Kunnskap og forståelse:
- God forståelse og innsikt i ulike måter å tilrettelegge og planlegge for idrett og friluftsliv
- Bred kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende og forebyggende tiltak med spesiell vekt på fysisk aktivitet og helse
- Innsikt i planlegging for å sikre barn og unges oppvekstmiljø
Ferdigheter:
- Evne til å kritisk å analysere ulike måter å tilrettelegge for idrett og fysisk aktivitet for alle målgrupper
- Evne til å se sammenhenger i ulike teorier innenfor samfunnsplanlegging
- Ha kunnskap om ulike planverktøy og regler for å sikre areal i planleggingssammenheng
Kompetanse:
- Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig
- Jobbe i team med en gitt problemstilling/prosjekt
- Kunnskap om lover og retningslinjer ved planlegging av idrett og friluftsliv
- Kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeide sett i relasjon til helsefremmende arbeid
Innhold
Studiet tar for seg de vanligste typer idrettsanlegg/areal, nærmiljø og friluftsområder. Utforming og tilrettelegging vil bli drøftet ut i fra tanken om flerbruksprinsippet eller prinsippet om idrett og friluftsliv for alle. Teorier om planlegging er sentralt i kurset.
Aktuelle emner vil blant annet være:
- lover og retningslinjer ved planlegging av idrett og friluftsliv
- planlegging, vurdering og tilrettelegging for fysisk aktivitet i nærmiljø, blant annet ulike friluftslivsområder, skoleanlegg, ulike idrettsanlegg/areal, turtrim - og lysløyper
- strategisk planarbeid, delplan for idrett og friluftsliv
- anlegg og utstyr for ulike grupper
- oppvekstmiljø for barn og unge
- lokalsamfunnsutvikling- individ, frivillige og institusjoner
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeide sett i relasjon til helsefremmende arbeid
- prosjekt/planarbeid
Arbeids- og læringsformer
Omlag 2 timer i uka i to semester. Forelesninger, obligatoriske befaringer, oppgaver med veiledning. Arbeidsformen er først og fremst forelesninger. Prosjektarbeid i grupper med forslag på skissemessige ideløsninger for praktisk tilrettelegging av ute og innendørsareal blir også vektlagt. I tillegg er befaringer en sentral arbeidsform, hvor studentene får anledning til å oppleve hvordan ulike idrett, friluftsliv og nærmiljø er tilrettelagt. En forsøker å kombinere praksis og teori sterkt i kurset.
Obligatoriske gruppe og individuelle oppgaver i løpet av semesteret vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, evt karaktersatt
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer, vektes 40 %
- Hjemmeeksamen, 5 dager, gruppe, vektes 60 %
- Arbeidskrav, innlevering innen helse og tilrettelegging
Alle deler må være bestått, gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Inger-Lise E. Bergan <Inger.L.BerganSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 09.03.2016