Idrettsplanlegging, helse og tilrettelegging 1040

Læringsutbytte

Emnet skal gi dette læringsutbyttet

Kunnskap og forståelse:

  • God forståelse og innsikt i ulike måter å tilrettelegge og planlegge for idrett og friluftsliv
  • Bred kunnskap om tilrettelegging av helsefremmende og forebyggende tiltak med spesiell vekt på fysisk aktivitet og helse
  • Innsikt i planlegging for å sikre barn og unges oppvekstmiljø

Ferdigheter:

  • Evne til å kritisk å analysere ulike måter å tilrettelegge for idrett og fysisk aktivitet for alle målgrupper
  • Evne til å se sammenhenger i ulike teorier innenfor samfunnsplanlegging
  • Ha kunnskap om ulike planverktøy og regler for å sikre areal i planleggingssammenheng

Kompetanse:

  • Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig
  • Jobbe i team med en gitt problemstilling/prosjekt
  • Kunnskap om lover og retningslinjer ved planlegging av idrett og friluftsliv
  • Kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeide sett i relasjon til helsefremmende arbeid

Innhold

Studiet tar for seg de vanligste typer idrettsanlegg/areal, nærmiljø og friluftsområder. Utforming og tilrettelegging vil bli drøftet ut i fra tanken om flerbruksprinsippet eller prinsippet om idrett og friluftsliv for alle. Teorier om planlegging er sentralt i kurset.

Aktuelle emner vil blant annet være:

  • lover og retningslinjer ved planlegging av idrett og friluftsliv
  • planlegging, vurdering og tilrettelegging for fysisk aktivitet i nærmiljø, blant annet ulike friluftslivsområder, skoleanlegg, ulike idrettsanlegg/areal, turtrim - og lysløyper
  • strategisk planarbeid, delplan for idrett og friluftsliv
  • anlegg og utstyr for ulike grupper
  • oppvekstmiljø for barn og unge
  • lokalsamfunnsutvikling- individ, frivillige og institusjoner
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeide sett i relasjon til helsefremmende arbeid
  • prosjekt/planarbeid

Arbeids- og læringsformer

Omlag 2 timer i uka i to semester. Forelesninger, obligatoriske befaringer, oppgaver med veiledning. Arbeidsformen er først og fremst forelesninger. Prosjektarbeid i grupper med forslag på skissemessige ideløsninger for praktisk tilrettelegging av ute og innendørsareal blir også vektlagt. I tillegg er befaringer en sentral arbeidsform, hvor studentene får anledning til å oppleve hvordan ulike idrett, friluftsliv og nærmiljø er tilrettelagt. En forsøker å kombinere praksis og teori sterkt i kurset.

Obligatoriske gruppe og individuelle oppgaver i løpet av semesteret vil bli vurdert til bestått/ikke bestått, evt karaktersatt

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer, vektes 40 %
  • Hjemmeeksamen, 5 dager, gruppe, vektes 60 %
  • Arbeidskrav, innlevering innen helse og tilrettelegging

Alle deler må være bestått, gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Inger-Lise E. Bergan <Inger.L.BerganSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 09.03.2016