Trenerrollen 1053

Læringsutbytte

Emnet gir studentene mulighet til å reflektere rundt hva trenerrollen innebærer i vid forstand og hva slags kunnskap som må ligge til grunn for å løse trenerrollen på en best mulig måte.

Studentene skal etter fullført studium ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten skal ha kunnskaper om og skal kunne reflektere rundt sin egen rolle som trener og rundt samspillet mellom treningsarbeid i valgte fordypningsidrett og pedagogiske, sosiologiske og fysiologiske aspekter.

Ferdigheter:

Studenten skal kunne gjøre selvstendige faglige refleksjoner mellom teorifagene og sin valgte fordypningsidrett

Kompetanse

Studenten skal kunne tilrettelegge og gjennomføre trening i valgte fordypningsidrett, med reflekterte og godt faglig funderte fysiologiske, pedagogiske og sosiologiske begrunnelser.

Innhold

I dette emnet belyses og diskuteres ulike sider ved planlegging, tilrettelegging og gjennomføring av trening i valgte fordypningsidrett.

Idrettsfysiologiske temaer:

- hvilken betydning har utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett

- hvordan trene utholdenhet, styrke, spenst, hurtighet og koordinasjon i valgte fordypningsidrett

Idrettssosiologiske temaer:

- treningens sosiologi; prestasjon, helse eller sosial kapital?

- trening eller fri leik? Barneidrett og sosialisering

Idrettspedagogiske temaer:

Hvordan skape og vedlikeholde godt fungerende relasjoner og kommunikasjons-prosesser?

Hvordan trene mentale ferdigheter for å fremme prestasjon:

- visualisering, indre dialog, motivasjon, avspenning/spenningsregulering

- teknikker for å øke selvtillit og konsentasjon

- godt fungerende trener-utøver forhold; mental trening i trenerrollen

- hvordan skape gode lærings/treningsmiljø for å fremme prestasjon

I tillegg belyses ulike tema gjennom tverrfaglige seminarer:

- treningsplanlegging og periodisering

- prestasjonsutvikling

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen er organisert gjennom bolkvise forelesninger i fagene idrettsfysiologi, idrettssosiologi og idrettspedagogikk og tverrfaglige seminarer med sentrale temaer innenfor trenerrollen. I enkelte sammenhenger vil også fagstoffet konkretiseres gjennom praktisk aktivitet. Det er et sentralt poeng med dette emnet at studenten skal delta i læringsarbeidet med sterk motivasjon for å utvikle seg selv i sin trenerrolle. Derfor blir kobling mellom teori og praksis viktig. I denne sammenheng blir studentens egne erfaringer og refleksjoner fra praksis sentrale å trekke fram i forelesninger, seminarer og diskusjoner.

Vurderingsformer

  • Muntlig eksamen (presentasjon studentseminar), gruppe, vektes 30 %
  • Muntlig eksamen, vektes 70 %

Alle deler må være bestått. Graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Arnstein Sunde <arnstein.sundeSPAMFILTER@hit.no> - 22.12.2015