Fysisk aktivitet og helse I 1070
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
- Studenten skal ha bred kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse i den generelle befolkningen, og i de utvalgte gruppene med inaktivitet, overvekt/fedme, diabetes type 2, muskel- og skjelettlidelser, hjerte- og karsykdommer og psykiske lidelser
- Studenten skal kunne gjøre rede gjeldende anbefalinger for ulike typer fysisk aktivitet og effekt av disse på den generelle befolkningen, og de gitte gruppene
Ferdighetsmål
- Studenten skal kunne planlegge, tilrettelegge og gjennomføre treningsøkter for personer fra den generelle befolkningen, og for grupper med livsstilsproblematikk som inaktivitet, overvekt/fedme, diabetes type 2, muskel- og skjelettlidelser, hjerte- og karsykdommer og psykiske lidelser
- Studenten skal kunne reflektere over egen instruktørrolle, og kunne justere denne etter veiledning
Generell kompetanse
- Studenten skal gjennom praksis få innblikk i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger
- Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre varierte oppgaver knyttet til praksisfeltet fysisk aktivitet og helse
Innhold
Faget innebærer i hovedsak praktiske økter, men også noen teoretiske forelesninger/seminarer. Det veksles mellom studentstyrt og lærerstyrt undervisning. Fordypningen legger stor vekt på den praktiske undervisningen, hvor studentene skal tilegne seg en bred kompetanse om treningsmetoder- og prinsipper, øvelser, teknikk, og hvordan tilpasse fysisk aktivitet til ulike grupper. I de praktiske øktene vektlegges funksjonell trening, analyse av bevegelser, riktig bruk av trenings- og testutstyr, kommunikasjon, organisering og tilrettelegging.
Relevante praksisplasser kan eksempelvis være frisklivssentraler, treningssentre, sykehus, idrettsbarnehager, distriktspsykiatriske sentre og rehabiliteringsinstitusjoner.
- Planlegging og gjennomføring av trening som er spesifikt rettet mot ulike målgrupper og/ eller livsstilsykdommer
- Funksjonell trening for grupper under rehabilitering/opptrening
- Tilpassing av treningsmetoder for å øke utholdenhet og styrke blant ulike målgrupper
- Bruk av sentrale fysiske, fysiologiske og antropometriske tester
Arbeids- og læringsformer
Arbeidsformene varierer mellom ordinære forelesninger, praktiske økter som er lærerstyrt/studentstyrt, og praksis. Det er krav om 80% oppmøte for å få fremstille seg for eksamen i faget. Praksisen består av følgende elementer: 1) 8 timer observasjons. og formidlingspraksis i nærmiljøet, 2) 2 sammenhengende uker i januar m/ ekstern observasjons- og formidlingspraksis med fulle arbeidsdager, og 3) formidlingspraksis på arrangement for utvalgte målgrupper. Studenten har selv ansvar for å skaffe seg praksisplass. Det vil gjennomføres inntil fire dagsbefaringer til relevante institusjoner i løpet av studieåret, det er krav om oppmøte og deltakelse på minimum tre av befaringene.
Vurderingsformer
- Ferdighetsprøve (praktisk-metodisk eksamen), bestått/ikke bestått
- Muntlig eksamen, gradert karakter
- Arbeidskrav 1, godkjent praksis med praksisrapport
- Arbeidkrav 2, minst 80 % engasjert deltagelse
Alle deler må være bestått. Arbeidskravene er krav for å få ta ferdighetsprøven og muntlig eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Solfrid Bratland-Sanda <Solfrid.Bratland-SandaSPAMFILTER@hit.no>,Laila Hjort Nielsen <Laila.h.nielsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Laila Hjort Nielsen - 10.11.2015