Markedsføring og arrangement 1045

Læringsutbytte

Kurset er todelt, i en markedsføringsdel og en arrangementsdel :

Markedsføring:
Det overordnede målet for markedsføring er å utvikle kunnskaper og ferdigheter om forhold som påvirker etterspørselen etter produkter og tjenester, og dermed virksomhetens inntekter. Markedsføring fokuserer på prosesser for å utvikle virksomhetens markedstilbud, samt kommunikasjon og leveranse av disse til markedet. Modeller, teorier og maler innen sentrale områder av markedsføringsfaget er verktøy for å gjennomføre utviklingsprosesser.

Studentene skal:

• ha kunnskap om hvordan markedsorienterte bedrifter kan utvikle sitt markedstilbud, og hvordan virksomhetene kommuniserer og leverer dette til markedet

• ha innsikt i etiske og miljømessige utfordringer i tilknytning til sentrale problemstillinger innen markedsføring

• ha kunnskap om og kunne anvende sentrale modeller og teorier innen:

- Markeds- og kundeorientering

- Etikk, miljø og samfunnsansvar: Defensive og offensive strategier -

- Segmentering, differensiering og posisjonering

- Kjøpsatferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder -

- Relasjons- og dialogmarkedsføring

- Produkt- og tjenesteutvikling

- Merke- og omdømmeledelse

- Distribusjonskanaler-

- Prissetting

- Markedskommunikasjon (også gjennom for eksempel sosiale medier)

- Planlegging, organisering, økonomiske analyser og kontroll

Arrangement:

Kunnskap:

Øke kunnskapsnivået i planlegging og gjennomføring av et større idrettsarrangement

Kunnskap om planprosesser i et arrangement for å få et vellykket resultat med vekt på initiativ, planlegging, gjennomføring og evaluering

Ferdigheter:

Evne til å samarbeide med andre om samme arrangement med base i kvalitet

Kompetanse:

Kompetanse i å koordinere et større idrettsarrangement på en tilfredsstillende måte

Kompetanse i å utarbeide en evalueringsrapport

Innhold

Markedsføring
De elementene som blir dekket er:

  • Markedsføringens oppgaver
  • Historisk utvikling
  • Grunnleggende definisjoner og begreper
  • Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
  • Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønsker, krav og etterspørsel)
  • Segmentering, markedsanalyse og prognoser
  • Markedsstrategier
  • Produkt- og merkevarestrategier
  • Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
  • Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon
  • Internasjonal markedsføring

Arrangement

Studentene kan velge mellom noen arrangement som er faste eller velge annet hvis det er mulig og ønskelig.

Innholdet i arrangementet vil blant annet av fokus på:

  • Søknadsprosesser i forhold til økonomi
  • Strategier og planlegging
  • Invitasjoner, markedsføring, sponsorer, påmelding, gjennomføring og evaluering

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret i markedføring. 6 t introduksjon i arrangement på høsten, samt planlegging i studentgrupper. Forelesninger knyttet mot arrangementsgjennomføring på våren.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer
  • Hjemmeeksamen (arrangementsgjennomføring med rapport), bestått/ikke bestått

Alle deler må være bestått, gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 09.03.2016