Forming 10FPFO
Læringsmål
Faglig kunnskap
Gjennom eget skapende arbeid i to- og tredimensjonale materialer får studenten praktiske og estetiske erfaringer med å uttrykke seg. Teknikker og materialer velges i forhold til arbeid med små barn. I praksisperiodene blir det mulighet for å prøve ut formingsarbeid med barn.
Studenten skal i løpet av studiet tilegne seg erfaringer med og kunnskaper om:
· skapende prosesser i to- og tredimensjonalt arbeid
· arbeid med ulike typer materialer og teknikker
· barns utvikling og formuttrykk når det gjelder bruk av materialer
· begrepene kreativitet, fantasi og estetikk sett i forhold til barns utvikling
· ulike kunst-, media- og formuttrykk
· den estetiske og pedagogiske betydningen av de fysiske omgivelsene
Pedagogisk arbeid med barn.
Studenten skal få innsikt i hvordan skapende prosesser gir mulighet for bearbeiding av inntrykk og fører til læring. En viktig del av arbeidet med målområdet er kunnskap om og erfaring med å dokumentere barns opplevelser og læring i skapende formingsaktiviteter. Barns uttrykksmåter skal ses i et historisk perspektiv og i forhold til gjeldende rammeplan for førskolelærerutdanningen fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003 og læreplan for grunnskolen (L-97).
Studenten skal kunne:
· ta utgangspunkt i barns forutsetninger, utforsking og interesser i det pedagogiske arbeidet
· planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere skapende prosesser for barn med ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn
· formidle og bruke ulike kunst- og formuttrykk i arbeid med barn
· kunne planlegge et inspirerende, estetisk og funksjonelt miljø
Samhandling og refleksjon
Studenten skal trenes i å se sammenhengen mellom voksnes handlinger og praktiske tilrettelegging, barnas opplevelser og aktiviteter og deres identitets- og personlighetsutvikling.
Studenten skal kunne:
· reflektere over forutsetninger for skapende prosesser for barn på ulike alderstrinn og med ulik kulturbakgrunn
· analysere og kritisk vurdere muligheter og begrensninger for formingsaktiviteter i barnehagens inne og uteområder
· reflektere over samfunnets bilde og formspråk og betydningen for barns oppfatninger og uttrykk
· kunne ta og gi veiledning knyttet til skapende arbeid med barn
Innhold
Fagplanen Forming 10 studiepoeng bygger på Rammeplan for Førskolelærerutdanningen, fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003. Fagplan er studenters og læreres arbeidsredskap for gjennomføring av studiet.
Forming handler om menneskets evner og behov for å skape og kommunisere via bilder og skulpturer og bruksgjenstander. Historisk og kulturelt bygger faget på verdier og tradisjoner innen kunst, arkitektur, design og håndverk. Faget legger vekt på visuelle og taktile uttrykk i to- og tredimensjonalt formspråk. Studentene vil møte eksempler på skapende virksomhet i spekteret fra barns første rabbel og formuttrykk til vår kulturs avanserte kunstverk.
Faget skal bidra til at studenten utvikler seg til en kompetent kommunikasjonspartner for barn i utvikling og i skapende formingsprosesser. Studenten skal utvikle faglig kompetanse gjennom erfaringer med eget skapende arbeid, gjennom teori om barns utvikling og i praktisk arbeid med barn. Studenten skal trenes til å ta barns perspektiv og dermed se barns og foreldres behov. Studenten skal få kunnskaper om hvordan barnehagens utforming formidler kulturelle og estetiske verdier som får betydning for barnas utforsking og lek.
Organisering
Studiet er organisert som et sammenhengende studium der fagstoff fra målområdene inngår. Studiets 10 studiepoeng utgjør 6-7 timers arbeid pr. uke. Alle timene er ikke lærerdekte. Det forutsettes at studentene også arbeider selvstendig med oppgavene og søker veiledning av lærer.
Studentaktive læringsformer vil dominere i studiet. Skapende arbeid vil ofte innledes av lærer med teoretisk innføring og demonstrasjon av arbeid med ulike typer materialer og teknikker. Fagteoretiske temaer vil kunne presenteres i forelesninger og i veiledning knyttet til studentens arbeid.
Studentens eget praktiske og teoretiske arbeid vil kunne foregå individuelt eller i gruppe. Gjennom hele studiet må den enkelte student sørge for å sette seg inn i det teoretiske fagstoffet og ta initiativ til veiledning. Studentene trenger tid til å bli kjent med materialer, redskaper og teknikker. Studentene skal ta ansvar for skolens materiell og rom.
Faget organiseres enten i bolker med intensivt formingsfaglig arbeid over flere dager eller det arbeides en dag i uken over lengre perioder. Oppgaver og kontakt med studenter kan i perioder også foregå via nett. I løpet av studiet vil det inngå et tverrfaglig gruppearbeid som dokketeater, dramatisering eller lignende i samarbeid med drama- og musikkfaget.
Obligatorisk arbeid.
Den praktiske delen av studiet er obligatorisk. Alle oppgaver gitt gjennom året skal gjennomføres med veiledning av lærer og godkjennes til bestått før studenten kan få sluttvurdering i faget.
Vurderingsformer
Gjennom hele studiet vil studenter og lærere delta i en uformell vurdering av praktisk skapende arbeid, oppgaver, studieopplegg og arbeidsformer. To studenter fra hver gruppe velges til studieutvalg, og studieutvalget formaliserer gruppens vurdering av studiet. Praktisk skapende arbeid kan i deler av studiet foregå i grupper, mens logg med didaktisk teoretisk beskrivelse skal være individuell. Alle oppgaver må utføres, og produkter godkjennes av lærer for at studentene skal få delta i sluttevaluering.
Avsluttende vurdering
Det foretas en formell sluttevaluering ved at følgende arbeider leveres inn ved slutten av andre semester og vurderes etter oppsatte kriterier:
- Studentens loggbok med doukmentasjonsarbeid
- Studentens didaktisk/teoretiske skriftlige arbeid
- To av studentens praktisk skapende arbeider (ett produkt knyttet til samarbeid med drama/musikk og ett selvvalgt)
Kriterier for vurdering av logg med dokumentasjonsarbeid:
- estetisk utforming, arbeidsinnsats, kreativitet, dokumentasjonsnivå og fagnivå
Kriterier for vurdering av didaktisk/teoretisk skriftlig arbeid:
- evne til begrunnelse og forståelse for bruk av fagteori
Kriterier for vurdering av praktisk skapende arbeid er:
- arbeidsinnsats, teknisk gjennomføring, kreativ idé og estetisk utforming
Ved sluttvurdering vektes de tre komponentene:
Logg 3/7, teori 2/7 og praktisk skapende arbeid 2/7. Alle tre komponentene må være bestått for å få godkjent studiet.
Det gis en karakter som føres på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 18.08.2005