Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag 2. år 050SYK2

Innhold

Hensikten er at studenten skal:

  • Tilegne seg kunnskap om behandlende, lindrende, rehabiliterende/habiliterende, helsefremmende og forebyggende funksjoner og oppgaver
  • Tilegne seg et teoretisk grunnlag for å kunne lære å vurdere, planlegge, evaluere og dokumentere sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke i alle aldersgrupper
  • Oppøve sykepleieferdigheter knyttet til spesialisthelsetjenesten

Delemne 1 - 2 - 1 Sykepleiens historie og tradisjon

  • Sykehuset som organisasjon – et utviklingsperspektiv

Delemne 1 - 2 - 2 Sykepleiens vitenskapelige grunnlag

  • Sykepleie som vitenskap
  • Anvendelse av vitenskapelig kunnskap
  • Dokumentasjon av sykepleie
  • Teorier og modeller om sykepleie, med spesielt fokus på sykepleie til pasienter i spesialisthelsetjenesten (f.eks.: Benner & Wrubler, Joyce Travelbee)

Delemne 1 - 2 - 3 Sykepleie som klinisk fag

  • Behandlende, lindrende, rehabiliterende/habiliterende, forebyggende/helsefremmende, administrerende, undervisende/veiledende, fagutviklende sykepleiefunksjon
  • Sentrale begreper med spesielt fokus på sykepleie til pasienter i spesialisthelsetjenesten (f.eks.:håp, mening, stress, mestring, krise, angst, lidelse, død)
  • Kontekst (f.eks.: institusjon, sykehus, familie, sosialt nettverk)

Delemne 1- 2 - 4 Vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Innføring i forskningsmetoder

Delemne 1 - 2 - 5 Etikk

  • På vei mot etisk kompetanse
  • Etiske dilemmaer i utøvelse av sykepleie (relatert til aktuelle praksisarenaer)

Delemne 1 - 2 - 6 Praksisforberedende studier

  • Ferdighetstrening
  • Situasjonsorienterte læringsaktiviteter med fokus på kommende praksisstudium
  • Refleksjon

Vurderingsformer

Hovedemnekode: 050SYK2 000 Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, 2. år 15 stp

Delemne:050SYK2 PR2 Individuell test i praktiske sykepleieferdigheter 2 år 6 stp

Testen vurderes til bestått/ikke bestått

Delemne:050SYK2 1-2 Hovedemne 1-2 og 2-2: Eksamen Sykepleie 2 år 9 stp

Eksamen er skriftlig, individuell hjemmeeksamen. Oppgaven vurderes med graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 30.11.2006