Barndom, oppvekst og kunnskapsgrunnlag et flerkulturelt samfunn 869HEMN1
Læringsmål
Hovedemne I skal bidra til at studentene får en innføring i barnevernfaglig kunnskapsgrunnlag knyttet til barn og unges overlevelses- oppvekst,- og utviklingsbetingelser i en flerkulturell og internasjonal sammenheng.
I hovedemne I legges det til rette for at studentene skal tilegne seg et bevisst forhold til sin rolle som student, besitte relevante studietekniske ferdigheter, kunne samarbeide i grupper og kjenne til det flerkulturelle barnevernfaglige teori- og praksisfelt.
Studentene skal videre ha kunnskap om og forståelse for betydningen av de samfunnsmessige rammebetingelsene som barn og unge og deres sosiale nettverket befinner seg innenfor nasjonalt og internasjonalt.
Hovedemnet legger til rette for at studentene etablerer kunnskap og bevissthet om sosialpedagogisk arbeid som del av yrkesutøvelsen i forhold til individ, gruppe og samfunn i et flerkulturelt samfunn.
Videre skal hovedemnet gi grunnleggende kunnskap om praktisk barnevernsarbeid i det kommunale, regionale og statlige barnevern.
Innhold
DELEMNE 1: INTRODUKSJON TIL STUDIET FLERKULTURELT BARNEVERN
5 studiepoeng
Hensikten med delemne 1 er at studentene skal gis anledning til å etablere en god forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning og Høgskolen i Telemark som læringsarena, oppnå tilstrekkelige ferdigheter i bruk av aktuell teknologi i studiearbeidet og tilegne seg en begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform. Videre skal studentene introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om det barnevernfaglige virkefelt, dets kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk. Studentene skal innenfor dette delemnet opparbeide en begynnende forståelse av undervisnings- og lærings- og kulturbegrepet.
For studenter ved studiet i flerkulturelt barnevern legges det til rette for en egen introduksjon til barnevernfaglige utfordringer i en global, internasjonal og flerkulturell kontekst og etablere en begynnende bevissthet om dette som omdreiningspunkt for studiets oppbygning, innhold og vurderingsgrunnlag.
Innholdet i delemnet dekker områdene etablering av den nye studentrollen i vid forstand, herunder et særlig fokus på begrepene undervisning, læring og kultur. I tillegg omfatter delemnet grunnlagskunnskap om den barnevernfaglige utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag i et flerkulturelt perspektiv.
Kunnskap om sentrale globale, utviklingsrelaterte og kulturelle utfordringer, perspektiv, teorier, begrep og empiri vil stå sentralt. Dette skal danne grunnlaget for en begynnende refleksjonsprosess om eget verdensbilde og virkelighetsforståelse som handlingsberedskap i møte med det komplekse og sammensatte barnevernfaglige virkefelt.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er organisert slik at studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag. Studentene introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal sikre at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. I tillegg kommer tilbud om nødvendig dataopplæring, Classfronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek. Introduksjonen inneholder også forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, refleksjonsarbeid, selvstudium, møte med barnevernfaglige yrkesutøvere fra praksisfelt og individuelle skriftlige arbeider.
Delemnet er i stor grad organisert sammen med Bachelor i barnevern og vernepleie. Studenter i flerkulturelt barnevern vil danne egen klasse og egne arbeidsgrupper der det er formålstjenlig.
Vurderingsformer: Delemne 1 har to oppgaver i dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 869HEMN1 DO1
Dokumentasjonsoppgave:Et refleksjonsnotat som skal medvirke til en bevisstgjøring av den enkelte students motivasjon for en utdanning i flerkulturelt barnevern, kunnskapsforventninger, forventninger til seg selv og studiemiljøet og tanker om fremtidig yrkesarena. Individuell besvarelse. 700 ord.
Delemnekode: 869HEMN1 DO2
Dokumentasjonsoppgave: En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord.
DELEMNE 2: OVERLEVELSE, UTVIKLING, OG OPPVEKST
15 studiepoeng
Hensikten med delemne 2 er at studentene skal tilegne seg kunnskap om barn og unges overlevelsesbetingelser, normalutvikling, utvikle ferdigheter i bruk av observasjon som metode og få kjennskap til ulike funksjonshemninger. Studentene skal videre kunne redgjøre for utviklingspsykologiske og pedagogiske perspektiver og tilegne seg kunnskap om læring og sosialisering. Studentene skal kjenne til kulturelle likheter og forskjeller mellom etniske majoritets- og minoritetskulturer i synet på oppvekst, familie og oppdragelse. De skal utvikle et bevisst forhold til det konfliktgrunnlaget som ligger i ulik oppdragelsesideologi og mulige konsekvenser av dette i bestrebelsene på å sikre alle barn og unge optimale sosialiseringsbetingelser i Norge.
Innholdet i delemnet dekker kunnskap om utviklingspsykologisk og pedagogisk grunnlagsforståelse og utviklingspsykologiske og pedagogiske perspektiver i et flerkulturelt samfunn. Videre behandles observasjon som metode og kunnskap om ulike funksjonshemninger med vekt på særlig relevante diagnoser i et relasjonelt perspektiv.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er delvis organisert sammen med bachelor i vernepleie og bachelor i barnevern. Læringsformene omfatter selvstudium, forelesninger, ferdighetstrening i observasjon av barn, gruppearbeid, individuelle skriftlige arbeider og plenumsframlegg.
Vurderingsformer: Delemne 2 har to oppgaver i vurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 869HEMN1 DO3
Dokumentasjonsoppgave: Et gruppearbeid hvor det faglige innholdet skal belyse ulike funksjonshemninger. Arbeidet skal legges fram av gruppen i plenum. Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet.
Delemnekode: 869HEMN1 2-1
Vurderingsoppgave 2-1: Observasjonsrapport
Besvarelsen skal inneholde beskrivelse av en observasjon. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått.
Delemnekode: 869HEMN1 2-2
Vurderingsoppgave 2-2: Psykologisk utvikling
Besvarelsen skal vise studentens utviklingspsykologiske grunnlagsforståelse. Individuell besvarelse. 2000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25% av emnekarakteren for Hovedemne I.
DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER
10 studiepoeng
Hensikten med delemne 3 er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt og kommunalt nivå, og få innsikt i juridisk metode, forvaltningsrett og aktuell særlovskunnskap. Videre siktes det mot at studentene tilegner seg interesse for helse- og sosialpolitiske spørsmål i lys av den norske velferdsstatens utvikling og de globale rammevilkårene. Studentene skal kjenne til norsk velferdspolitikk i et komparativt perspektiv og kunne redegjøre for aktuelle flerkulturelle utfordringer i velferdsstaten. Studentene skal i tillegg gjøre seg kjent med den nasjonale fattigdomsutviklingen og tilegne seg kunnskap om sosiale forskjeller. Delemnet skal bidra til at studentene ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om barn, unge og andre utsatte gruppers levevilkår og livskvalitet.
Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner, sosiologi og helse- sosial- og velferdspolitikk. Det legges særlig vekt på å etablere en forståelse for sammenhengene mellom de nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er i stor grad organisert sammen med Bachelor i barnevern
og vernepleie. Ved siden av selvstudium, inngår felles undervisning, noe studievis undervisning, arbeid i grupper og framlegg i plenum. De studievise forelesningene skal ivareta kunnskap om samfunnsmessige rammebetingelser med en særlig relevans for barnevernfaglig yrkesutøvelse i internasjonal og flerkulturell sammenheng.
Vurderingsformer: Delemne 3 har en oppgave i vurderingsmappe:
Delemnekode: 869HEMN1 3-1
Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen
Denne vurderingsoppgaven utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner, helse,- sosial og velferdspolitikk. I vurderingen vil det bli lagt vekt på graden av presis kunnskap innenfor de nevnte fagområdene, og studentenes fortrolighet med sentral grunnlagskunnskap om den offentlige forvaltningen.
Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra. kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne I.
DELEMNE 4: SOSIALPEDAGOGISK ARBEID OG BRUK AV AKTIVITETER
20 studiepoeng
Hensikten med delemne 4 er at studentene skal utvikle grunnlagskunnskap om det sammensatte sosialpedagogiske fagområdet og bruk av aktiviteter i et barnevernfaglig arbeid i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal utvikle sin forståelse av sammenhengen mellom kunnskaper, holdninger og ferdigheter ved ulike metodiske tilnærmingsmåter til risikoutsatte barn, unge, deres familier og sosiale nettverk. Det settes særlig fokus på å utvikle ferdigheter i forhold til bruk av faglig forankrede kultur og aktivitetstiltak.
Delemnet tar utgangspunkt i barnevernpedagogrollen som samfunnsskapt, og sikter også mot å bevisstgjøre studentene på de samfunnsmessige rammebetingelsene sosialpedagogisk arbeid utøves innenfor.
Innholdet i delemnet omfatter teori og empiri i sosialpedagogikk, inkludert sosialpedagogisk arbeidsmodell og sosiologi med spesielt fokus på rolleforståelse, barne- og ungdomskultur og oppvektsbetingelser i flerkulturelle samfunn. Sentralt står utvikling av kunnskap om bruk av aktiviteter i kommunikasjon og samhandling med barn, unge, deres familier og sosiale nettverk. Det legges vekt på å utvikle studentens relasjonskompetanse. I delemnet gis også en ytterligere innføring i aktuelt lovverk knyttet til barn- og foreldre, barnehager, opplæring, FNs menneskerettighetserklæring og barnekonvensjon og aktuell norsk integrerings- og inkluderingspolitikk.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk gruppearbeid, ferdighetstrening, feltarbeid og forelesninger. Feltarbeid og ferdighetstreningen vil være knyttet til aktiviteter og kommunikasjon med barn og unge, øvelser i systematisk sosialpedagogisk arbeid gjennom observasjon, planlegging, gjennomføring og evaluering av aktivitetsopplegg, presentasjon og framstilling.
Vurderingsformer: Delemne 4 har en oppgave i vurderingsmappen
og tre oppgaver i dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 070HEMN1 4-1
Vurderingsoppgave 4-1: Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid
En gruppeoppgave hvor det tas utgangspunkt i bruk av aktiviteter i arbeidet med barn- og unge i det flerkulturelle Norge.
Gjennomføringen av opplegget skal følge prinsippene for metodisk sosialpedagogisk arbeid. Resultatet presenteres i plenum. Opplegget skal framstilles i en rapport bygget på relevant faglitteratur.
Gruppebesvarelse. 5500 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av Hovedemne 1.
Delemnekode: 070HEMN1 DO4
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 4-1.
Delemnekode: 070HEMN1 DO5
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i læringsopplegg knyttet til ferdigheter i bruk av faglig forankrede kultur og aktivitetstiltak. Nærværspliktig undervisning framkommer av timeplanen.
Delemnekode: 070HEMN1 DO6
Dokumentasjonsoppgave: Et individuelt refleksjonsnotat over egen innsats og ferdigheter i gruppeprosessen under gjennomføring av vurderingsoppgave 4-1.
DELEMNE 5: PRAKTISK BARNEVERNSARBEID I DET KOMMUNALE, REGIONALE OG STATLIGE BARNEVERN
10 studiepoeng
Hensikten med delemne 5 er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om barnevernfeltets ansvarsområder, organisering og praksis. Det settes et særlig fokus på kunnskap om risikoutsatte barn og unge og deres familier i Norge som flerkulturelt samfunn. Delemnet legger videre vekt på etiske dilemmaer som oppstår i praktisk barnevernsarbeid. Studentene skal opparbeide seg forståelse for samfunnsmessige og kulturelle forhold som medvirker til sosiale forskjeller og problemer og som har betydning i det praktiske barnevernsarbeidet.
Innholdet i delemnet konsentrerer seg om praktisk barnevernsarbeid knyttet til lov om barneverntjenester og den rettslige reguleringen knyttet til aktuelt internasjonalt lov- og regelverk. Delemnet inneholder områdene lovforståelse, saksbehandling og tiltaksarbeid med særlig vekt på det kommunale barnevernsarbeidet der flerkulturelle utfordringer er inkludert. Videre inneholder delemnet forebyggende arbeid og hjelpetiltak med fokus på risikoutsatte barn og unge, deres familier og sosiale nettverk.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet inneholder forelesninger, gruppearbeid, veiledning og praktiske øvelser der studentene får trening i å arbeide med barneverntjenestelovens utfordringer.
Vurderingsformer: Delemne 5 har to oppgaver i vurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 869HEMN1 5-1
Vurderingsoppgave 5-1:Praktisk barnevernsarbeid
Vurderingsmappen skal inneholde en skriftlig besvarelse knyttet til et eksempel (”case”) fra praktisk barnevernsarbeid. Gruppebesvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne 1
Delemnekode: 869HEMN1 5-2
Vurderingsoppgave 5-2: Lov om barnevernstjenester
Individuell prøve innenfor en tidsramme på 3 timer under tilsyn. Hjelpemiddel er Lov om barnevernstjenester. Bestått/ikke bestått
Delemnekode: 869HEMN1 DO7
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 5-1.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 02.03.2007