Eksamen hovedemne 1 og 2 986EKS1

Innhold

Hovedemne I Grunnlagstenkning i helsefremmende og forebyggende arbeid,

15 studiepoeng

Mål for hovedemne I er at studenten;

  • erkjenner viktigheten av vitenskapelig forståelse i praksis
  • reflekterer over etiske dilemma som er knyttet til velferdsstaten og prioritering av folkehelsearbeid
  • kan reflektere kritisk over sammenhengene mellom samfunnsutvikling, økonomi og teknologi i forhold til oppvekstvilkår og helse
  • har kunnskap om lovverket og de politiske/administrative virkemidler for det helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunehelsetjenesten
  • har forståelse for hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes
  • har kunnskap om ulike historiske og kulturelle betydninger av helsebegrepet
  • har kunnskap og forståelse om hovedstrategier og aktuell forskning på området helsefremmende og forebyggende arbeid
  • identifiserer muligheter og vilkår for samarbeid på ulike arenaer

Delemne 1: Vitenskapsteori

  • Vitenskapsretninger
  • Forskningsmetoder
  • Forskningsetikk

Delemne 2: Etikk

  • Etiske utfordringer i velferdsstaten
  • Etikk i forhold til rammeverket
  • Det etiske grunnlaget i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid

Delemne 3: Samfunnsfag

  • Samfunnsutvikling
  • Offentlig forvaltning
  • Lover og forskrifter
  • Flerkulturell kompetanse
  • Folkehelsepolitikken

Delemne 4: Folkehelse

  • Epidemiologi
  • Humanøkologi
  • Samfunnsmedisin
  • Forebyggende- og helsefremmende strategier
  • Miljørettet helsevern

Delemne 5: Tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid

  • Samarbeidsarenaer for helsesøstertjenesten
  • Tverrfaglighet og flerfaglighet

Vurderingsformer i hovedemne I

Studieoppgaver [Kriterier for de ulike studieoppgavene finnes som et vedlegg til fagplanen]

Emnekode:

986EKS1   ST1       Hovedemne I Studieoppgave praktiske studier.

Indv.  kartleggingsoppgave

Individuell skriftlig semesteroppgave relatert til praktiske studier. Oppgaven er knyttet til kommunehelsetjenesten, kommunehelseprofil og kartlegging av helsesøsterdistrikt. Omfanget er 6700 ord.

986EKS1   ST2          Hovedemne I  Refleksjonsnotat

Refleksjonsnotat hvor studenten velger en eller to aktuelle helseutfordringer.

Omfanget er 1600 -2000 ord .

 

986EKS1   PR1         Praksis 2 uker  Hovedemne

Praksis 2uker må være gjennomført for hovedemne II.

Studieoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått.. Ved ikke bestått studieoppgave gis studenten to nye muligheter. Oppgavene må være bestått 

før studenten går opp til eksamen i hovedemne I og II.

 

Hovedemne II Barn og unges helse

30 studiepoeng

Mål for hovedemne II er at studenten;

  • bidrar til å øke barn, unge og familienes evne og muligheter til å få økt kontroll over til å forbedre sin egen helse
  • har innsikt i barn og unges utvikling
  • kan vurdere betingelser for helse og helsetrusler på ulike nivå
  • kan intervenere i familier ved helsetrussel for barn og unge
  • tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige for å delta i miljørettet helsevern og smittevernarbeid
  • videreutvikler og anvender sin kompetanse og omsorg i praktisk helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
  • anvender og videreutvikler kunnskap om kommunikasjon og pedagogikk i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • tar initiativ til og organiserer tiltak i samarbeid med brukere med utgangspunkt i den enkeltes behov
  • kommuniserer med barn, unge og familier fra ulike kulturer
  • har innsikt i samfunnets innvirkning på familiestruktur og barns livsvilkår
  • har innsikt i foreldres rolle og funksjon, og anvender kompetansen til å styrke "det gode samspill" i familien
  • anvender kunnskap om seksuell helse i veiledning av ungdommer
  • utvikler en personlig og reflektert helsesøsterrolle
  • tar i bruk ressursorienterte metoder ut i fra holistisk og humanøkologisk forståelse
  • utdyper sin kunnskap om andre yrkesgruppers oppgaver og ansvar spesielt innen helsefremmende og forebyggende arbeid

Delemne 1: Barn og unges vekst og utvikling

  • Barn og unges livskvalitet og helse
  • Betingelser for barn og unges vekst og utvikling
  • Trusler for barn og unges vekst og utvikling
  • Undersøkelses- og forebyggings metoder

Delemne 2:Virkemidler og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid i helsesøstertjenesten

  • Kommunikasjon- og relasjonsteori
  • Helseopplysning
  • Pedagogiske utfordringer
  • Empowerment strategien- Brukermedvirkning
  • Helseundersøkelser
  • Miljørettet helsearbeid

Delemne 3: Barn og unges oppvekstvilkår

  • Kultur- og livsstilsfaktorer
  • Barndommens historie
  • Barn og unges livskvalitet
  • Sosioøkonomiske vilkår
  • Nettverksteori og nettverksbygging
  • Familiestrukturer i det moderne samfunn

Delemne  4:Familiepedagogikk

  • Tilknytningsteorier
  • Foreldreveiledning
  • Oppdragelsesteorier

Delemne 5: Seksualitet og samliv

  • Seksualitet, kultur og uttrykksformer
  • Obstetrikk
  • Seksuelt overførbare infeksjoner
  • Farmakologi
  • Prevensjonsveiledning
  • Rekvisisjonsrett

Vurderingsformer for hovedemne II

Studieoppgaver

Emnekode:

986EKS1   ST3      Hovedemne II Gruppearbeid om barns utvikling til resilience(motstandsdyktighet)

Omfang 5000 ord.

986EKS1   ST4   Hovedemne II Planlegging og gjennomføring av et undervisningsopplegg

986EKS1   ST5   Hovedemne II Øvelse i kommunikasjon med refleksjonsnotat.

986EKS1   ST6   Hovedemne II Veiledningsøvelse.

986EKS1   PR2  Praksis - 8 uker i helsestasjon- og skolehelsetjenesten.

 

Studieoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått. Ved ikke bestått studieoppgave gis studenten to nye muligheter.

Studieoppgavene og praksis må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Eksamen i hovedemne I og II

Hovedemnekode:

986EKS1   000  Eksamen i hovedemne I og II  Individuell hjemmeeksamen    45 stp

Eksamen over 3 dager med spørsmål fra hovedemne I og II

Det gis graderte karakterer. (Se egne kriterier)

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 13.07.2005