Valgfag 15VALG

Læringsmål

Studentene skal utvikle forståelse og kunnskap om det aktuelle tilbudets egenart.

Innhold

5 studiepoeng, 2. studieår

Innledning

I 2. studieår skal studentene velge 5 studiepoeng. Valgene som tilbys er avhengig av hvilken forutsetning og mulighet høgskolen har, og kan derfor være forskjellig hvert studieår. Den valgbare delen kan bestå av fordypning innen fagdidaktikk, basisfag eller aktivitetslære. Fagdidaktiske problemstilinger skal inngå i basisfag og aktivitetslære. Hvert tilbud må ha et visst antall studenter for at det skal gjennomføres. Dette antallet vil kunne variere avhengig av tilbudets egenart.

Valget skal gi studenten:

  • Forståelse og kunnskap om det aktuelle tilbudets egenart
  • Ferdighet i forhold til å mestre aktivitetens omfang og planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
  • Kunnskap om det enkelte tilbuds teoretiske og praktiske innhold

10 studiepoeng, 3. studieår

Innhold

I 3. studieår skal studentene velge 10 studiepoeng. Valgene som tilbys er avhengig av hvilken forutsetning og mulighet høgskolen har, og kan derfor være forskjellig hvert studieår. Den valgbare delen kan bestå av fordypning innen fagdidaktikk, basisfag eller aktivitetslære. Fagdidaktiske problemstilinger skal inngå i basisfag og aktivitetslære. Hvert tilbud må ha et visst antall studenter for at det skal gjennomføres. Dette antallet vil kunne variere avhengig av tilbudets egenart. Hver enkelt student kan velge to tilbud â 5 studiepoeng eller et tilbud â 10 studiepoeng.

Valget skal gi studenten:

  • Forståelse og kunnskap om det aktuelle tilbudets egenart
  • Ferdighet i forhold til å mestre aktivitetens omfang og planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
  • Kunnskap om det enkelte tilbuds teoretiske og praktiske innhold

Organisering

5 studiepoeng, 2. studieår

Undervisningen vil i hovedsak være praktisk rettet. Antall teoritimer vil variere avhengig av hvilket tilbud studenten har valgt. I størst mulig grad å legges teorien inn i den praktiske undervisningen.

Studentgruppene i den enkelte aktivitet vil i utgangspunktet være små, og det ligger da til rette for mye veiledning og tilbakemelding til hver enkelt student. I tillegg vil studentene i stor grad få oppgaver som krever bevisstgjøring i forhold til veilederrollen. Det kan eksempelvis være å planlegge og gjennomføre undervisningstimer og evaluere medstudenter.

Aktuelle arbeidsformer vil være:

  • problembasert læring
  • gruppearbeid
  • individuelt arbeid
  • instruksjon
  • veiledning

I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.

10 studiepoeng, 3. studieår

Undervisningen vil i hovedsak være praktisk rettet. Antall teoritimer vil variere avhengig av hvilket tilbud studenten har valgt. I størst mulig grad å legges teorien inn i den praktiske undervisningen.

Studentgruppene i den enkelte aktivitet vil i utgangspunktet være små, og det ligger da til rette for mye veiledning og tilbakemelding til hver enkelt student. I tillegg vil studentene i stor grad få oppgaver som krever bevisstgjøring i forhold til veilederrollen. Det kan eksempelvis være å planlegge og gjennomføre undervisningstimer og evaluere medstudenter.

Aktuelle arbeidsformer vil være:

  • problembasert læring
  • gruppearbeid
  • individuelt arbeid
  • instruksjon
  • veiledning

I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.

Vurderingsformer

5 studiepoeng, 2.studieår

Sluttprøve avlegges under forutsetning av at alle obligatoriske krav er fullført og bestått.

Obligatoriske krav:

  • minst 80% deltagelse
  • bestått obligatoriske feltkurs
  • bestått praktisk metodisk oppgave

Målområdet avsluttes med en 2 timers individuell skriftlig prøve. Karakteren teller 1/3 av endelig karakter i målområdet.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

10 studiepoeng, 3. studieår

Eksamen avlegges under forutsetning av at alle obligatoriske krav er fullført og bestått.

Obligatoriske krav:

  • minst 80% deltagelse
  • bestått obligatoriske feltkurs
  • bestått praktisk metodisk oppgave

Faget avsluttes med en 4 timers individuell skriftlig prøve.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 13.06.2007