Drama 10FPDRA
Læringsmål
Studentene skal gjennom studiet utvikle/tilegne seg:
- Tilegne seg og utvikle kunnskap om, og innsikt i, dramafagets egenart og dets forankring i teaterkunst og pedagogikk.
- Tilegne seg og utvikle kunnskap om, ferdigheter i og holdninger til utvikling av barns egen dramatiske lek.
- Utvikle didaktiske kunnskaper og erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere dramapedagogisk arbeid i barnehagen.
- Få erfaring med drama som estetisk erkjennelsesform.
- Utvikle ferdighet i og erfaring med forskjellige dramatiske uttrykksformer.
- Få innsikt i og kunnskaper om fantasiens og lekens betydning.
- Utvikle bevissthet om egne holdninger i forhold til dramapedagogisk arbeid med barn.
- Utvikle evne til å oppleve, analysere og vurdere teater for barn.
- Tilegne seg kunnskap om barns utvikling og uttrykksmåter innenfor lek og drama
- Tilegne seg kunnskap om og erfaring med dramatiske uttrykksformer som er aktuelle i dramaarbeid i barnehagen
Innhold
Studiet i drama omfatter følgende tre hovedområder
- Dramafaglig egenutvikling
- Barns dramatiske lek
- Dramapedagogisk arbeid og teatererfaring
1) Dramafaglig egenutvikling
Drama er et praktisk fag hvor dramatiske uttrykksformer utprøves på eget nivå. For at faget skal kunne benyttes i en fagdidaktisk ramme, må egne opplevelser sees i sammenheng med teori som tar utgangspunkt i fagets to grunnpilarer: pedagogikk og teater.
Studentenes dramafaglige utvikling vil bli stimulert gjennom følgende teoretiske emner og dramatiske uttrykksformer:
Teoretiske emner
- Forholdet lek - drama - teater
- Teaterets grunnelementer, virkemidler og dramaturgi
- Barns dramatiske lek
- Den estetiske dimensjon
- Dramapedagogiske retninger
Dramatiske uttrykksformer
- Arbeid med bevegelsesuttrykk
- Arbeid med stemmeuttrykk
- Improvisasjon
- Mime
- Dramatisering
- Tablå
- Stasjonslek
- Dramaforløp
- Figurteater
- Muntlig formidling - fortellertradisjon
2) Barns dramatiske lek
- Observasjon av barns lek og annen dramatisk virksomhet
- Lek som utgangspunkt for dramatisk arbeid
3) Dramapedagogisk arbeid og teatererfaring
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid i barnehagen
- Lek, drama og teater med barn som har ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn
- Drama for 0-3 åringer
- Drama i tverrfaglig sammenheng
- Teater for barn
- Figurteater for aldersgrupper 0-3 år og 3-6 år
Organisering
Dramafaget er et kunstfag, og dramafaglig kompetanse kan bare utvikles i samspill med andre mennesker. Arbeidet med faget organiseres derfor i grupper av varierende størrelse.
Arbeidsformene i faget vil veksle mellom praktiske dramaaktiviteter, forelesninger og gruppearbeid.
Studiet organiseres slik at praktisk arbeid, teori og fagdidaktiske overveielser blir ivaretatt på en helhetlig måte. I helheten inngår ulike arbeidsformer som retter oppmerksomheten mot opplevelse, refleksjon og metodiske overveielser. Drøftinger vil være sentralt innenfor alle arbeidsformene for å utvikle reflekterte holdninger.
Den praktiske undervisningen i drama er obligatorisk og er i stor grad prosessorientert.
Store deler av fagets teoristoff må studentene tilegne seg ved selvstudium, individuelt og i gruppe.
Deler av studiet organiseres gjennom høgskolens tilknytning til Classfronter på internett
Drama i tverrfaglig sammenheng
Drama inngår i et samarbeidprosjekt med andre fag ved studiestart.
Andre arbeider av tverrfaglig art kan være figurteater, teater for barn, dramatisering, muntlig formidling.
Tverrfaglig arbeid dokumenteres gjennom framføring og evt. en skriftlig rapport.
Praksis
Med utgangspunkt i helhetstenkning bør studentene i praksisperioden gjøre erfaringer med hvordan dramapedagogisk arbeid kan integreres i det daglige arbeid i barnehagen og i henhold til R06.
Gjennom praksis bør studentene kartlegge, observere og analysere dramatisk lek. I løpet av studiet bør studentene få anledning til å planlegge, gjennomføre og vurdere et dramapedagogisk opplegg. Faglærer gir relevant veiledning i forhold til praksis og annet arbeid i praksisbarnehagene.
Vurderingsformer
Vurderingen vil finne sted underveis og til slutt i studiet. Følgende deler vil bli vurdert:
A) Tverrfaglig arbeid og praktisk drama. B/I b
B) Teaterforestilling for barn. Gradert karakter A - F
C) Praktisk/didaktisk seminaroppgave. B/I b
D) Individuell, skriftlig sluttprøve, 4 t. Gradert karakter A - F
For at studenten skal kunne gå opp til sluttprøve må han / hun ha tilfredstilt følgende krav:
- Gjennomført A, B og C med godkjent resultat
- Sett 2 forestillinger for barn
- Gjennomført obligatorisk deltagelse i praktisk undervisning
Endelig karakter settes på bakgrunn av gradert karakter på
B) Teaterforestilling for barn, 60% og D) Individuell, skriftlig sluttprøve, 40%
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er
laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 06.03.2007