Musikk 10FPMUS
Læringsmål
Musikkstudiet skal bidra til studentenes musikalske egenutvikling og forberede den enkelte student til musikkarbeid i barnehagen.
Målet i musikk er at studentene skal
- Utvikle innsikt i musikk som kunst- og kulturfag
- Tilegne seg kunnskap om barns musikalske utvikling og uttrykksmåter
- Tilegne seg ferdigheter i sang, spill og dans/ bevegelse slik at de kan være gode forbilder når de skal lede musikkaktiviteter i barnehagen.
- Utvikle kompetanse i å planlegge, tilrettelegge og vurdere musikalsk arbeid i barnehagen.
- Utvikle et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikalsk arbeid i barnehagen.
Innhold
Musikk er et kunstfag med sang, dans, spille- og lytteaktiviteter i sentrum. Musikk har egne håndverksmessige regler og former. Det representerer et nonverbalt språk der samspill, utøving og lytting er viktig.
Aktiv musikkutfoldelse er nødvendig for studentens egen utvikling. Egenutvikling, selvinnsikt og holdningsbearbeidelse i forhold til faget er sentrale forutsetninger for musikalsk forståelse og syn for musikkens betydning for førskolebarn.
Musikkfaget vil kreve selvstendig arbeid i relativt stor grad. Det er viktig at studentene er klar over sitt medansvar for egen musikalsk utvikling og læring.
I vår tid er det viktig å gi barn en kulturell identitet, og musikk er her et viktig redskap. Det bør derfor legges stor vekt på norsk kultur og norsk tradisjonsstoff. Videre bør det også legges vekt på musikk og kulturstoff fra andre land.
Faglig kunnskap
Dette hovedemnet skal gi studenten innsikt i musikk som kunst- og kulturfag og dekke studentenes skapende og gjenskapende arbeid med utøvende disipliner og lytting. I dette emnet vil en også vektlegge kunnskapen om barnets utvikling og uttrykksmåter innenfor det musikalske området.
Studentene må tilegne seg et personlig repertoar i sang, spill, dans og andre musikkaktiviteter.
Delemner
Egen musikalitet og musikkopplevelse
Musikalsk utvikling, musikalsk begrepsutvikling, musikkopplevelse, musikalsk sosialisering
Sang
Bruk av stemmen i sanger, rim, regler og lydforming. Sangutvalget bør være allsidig sammensatt og romme barnesanger med variert innhold.
Spill
Bruk av kroppens instrumenter, rytmeinstrumenter, stavspill, og gitar.
Studenten må disponere gitar ved studiestart.
Musikk og bevegelse
Sangleker, enkle danser og improvisasjon.
Lytteaktiviteter og lydleker
lyd og musikk som uttrykks- og kommunikasjonsmiddel
Ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter
Musikklære.
Notelære skal først og fremst dekke de behovene som studentene har for å kunne delta i de ulike musikalske sammenhengene innenfor studiet.
Estetiske prosesser, kreativitet og fantasi
Pedagogisk arbeid i barnehagen
Dette hovedemnet vektlegger praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn.
Delemner
Musikkarbeid i barnehagen
Planlegging, tilrettelegging og vurdering av musikkaktiviteter i barnehagen tilpasset barns ulike forutsetninger
Estetisk erkjennelse, glede og skapertrang.
Musikk i tverrfaglig sammenheng
Vurdering av læremidler, utstyr og materiell
Samhandling og refleksjon
Studieinnholdet skal gi et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen.
Musikken settes inn i et samfunnsmessig perspektiv.
De minste barna (1-3år) utgjør en stagig større andel av barna i barnehagen. Musikk for de aller minste vil derfor være en viktig del av studiet. 6-åringer i skolen stiller førskolelæreren overfor spesielle utfordringer som også faget musikk må forholde seg til og forberede for. For å skape kontinuitet mellom musikktilbudet til de eldste førskolebarna og musikkfaget slik de møter det i grunnskolen, bør studentene få et visst kjennskap til musikkplanen og musikkdidaktikk for 1. klasse
Studiet skal gjøre studentene i stand til å videreføre egne musikkpedagogiske kunnskaper til barnehagens øvrige personale.
Organisering
I musikkfaget er det viktig at du får utvikle gode arbeidsmåtar samtidig som du får et reflektert forhold til den pedagogiske prosessen du er en del av. Organiseringen av undervisningen kan til dels utvikles i samarbeid mellom lærer og studenter. Opplæring i sang og spill vil skje i nært samarbeid med den øvrige undervisningen. De arbeidsformene du vil møte i musikkfaget er:
- Gruppeoppgaver
- Forelesninger
- Selvstudium
- Tverrfaglige arbeid
- Musikk i praksis. Faglærer gir fagdidaktisk veiledning, jmf praksishåndbok
- Noen oppgaver som retter seg inn mot samarbeidet med praksisbarnehagene
Det vil gå fram av semesterplanene hvilke deler av arbeidet som er obligatorisk for studentene.
Vurderingsformer
Prøver
- Samspillprøve
- Gitarprøve
Bestått / ikke bestått
Arbeidsmappe
Arbeidsmappen skal inneholde:
- Repertoarperm med 30 musikkaktiviteter for førskolebarn som inkluderer minst 15 sanger/ sangleker.
- Hjemmeoppgave i musikklære
- Praksisfortelling
Bestått/ ikke bestått
Presentasjonsmappe
- Studenten velger ut 8 musikkaktiviteter fra repertoarpermen til eveluering
- Individuell faglig/didaktisk hjemmeoppgave
Presentasjonsmappen vurderes samlet med gradert karakter A-F
Sluttprøve
Sluttprøve - praktisk/didaktisk oppgave - grupper. Hver gruppe skal bestå av 4 studenter. Gruppene trekkes og oppgaven deles ut 14. dager før eksamen. Gruppene skal levere et skriftlig dokument (2-3 s.) for opplegget. Oppgaven består i å planlegge og gjennomføre et musikkopplegg for førskolebarn. Hver gruppe skal bruke 30 min på framlegget. Det settes av 30 min for sensor til å se på det skriftlige dokumentet og stille spørsmål til gruppa. Alle gruppens medlemmer er ansvarlig for framlegget.
Den enkelte student blir vurdert individuelt etter en gradert karakterskala.
Presentasjonsmappe og sluttprøve vektes 40 / 60
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er
laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>,Oddbjørn Lunn <oddbjorn.lunnSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Øyvind Risa - 02.03.2007