Organisasjon og ledelse 30ORGL

Læringsmål

I emnet Organisasjon og ledelse skal studentene

* utvikle innsikt i hvordan vi kan analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv

* utvikle større innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen

* utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og gjennomføring av utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen.

* tilegne seg innsikt i det politiske og administrative systemet

* kunne skape forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn

Innhold

Se 956 Organisasjon og ledelse

I samsvar med rammeplanen for enheten skal studiet inneholde fire hovedområder: organisasjon og ledelse, administrasjon og etatkunnskap, fornying og utvikling, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid om barns oppvekstkår. Disse finner vi i studiet, som er bygget opp omkring fire hovedemner:

Organisasjonsteori, 9 studiepoeng

Personalledelse, 6 studiepoeng

Aministrasjon og etatkunnskap, 6 studiepoeng

Barnehagen som organisasjon - med prosjekt, 9 studiepoeng

Hvert hovedemne er delt i delemner.

Hovedemne 1 Organisasjonsteori

Organisasjonsteori vil i hovedsak befatte seg med teorier om ulike organisasjoners oppbygging. Studentene vil få en systematisk innføring i sentrale prosesser i ulike organisasjoner, samt lære om de forhold i og omkring ulike organisasjoner som påvirker deltakernes tenkning og atferd.

Delemne

* organisasjonsteori

* ledelse og menneskesyn

* motivasjon

* grunnleggende prosesser i organisasjonen

* organisasjonsutvikling og pedagogisk utviklingsarbeid

* egen utvikling som leder

Hovedemne 2 Personalledelse

Personalledelse tar opp og gir en oversikt over personaladministrative arbeidsoppgaver. Det vil bli lagt vekt på å vise de overordnede valg og overveielser som må gjøres innen personalarbeidet i en organisasjon.

Delemne

* personalutvikling

* rekruttering og tilsetting

* kompetanseutvikling

* kommunikasjon og samhandling

* konflikter i barnehagen

* veiledning

Hovedemne 3 Aministrasjon og etatkunnskap

I dette hovedemnet vil rammene som gjelder barnehagedrift, med særlig vekt på kunnskap om det politiske og administrative system, bli tatt opp.Videre vil man se på de lover og forskrifter som regulerer arbeidsforhold i barnehagen.

Delemne

* aktuelle lover og forskrifter

* det politiske og administrative system

* budsjett og regnskap i kommuner og barnehager

* samspill og samarbeid mellom administrative forvaltning og myndighetene

* tilskuddsordninger til barnehagene

Hovedemne 4 Barnehagen som organisasjon - med prosjekt

Delemnet tar opp en helhetlig forståelse for barnehagen som grunnlag for et organisasjonsperspektiv når man skal analysere barnehagearbeidet. Gjennom et prosjektarbeid vil det bli planlagt, gjennomført og evaluert et utviklingsarbeid, med vekt på strategier og metoder for å styrke brukernes (barn og foreldre) deltaking i utviklings- og fornyingsarbeid.

Delemne

* barnehagen som organisasjon

* lederrollene i barnehagen

* arbeidsmiljøet i barnehagen

* planleggingsarbeid, teori og metode

* årsplanlegging

* kvalitetssikring og vurdering

Organisering

Arbeidsformene vil være varierte i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom teori, refleksjon, drøftinger og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse.Det vil bli arbeidet individuelt og i grupper, og gitt gruppevis og individuell veiledning.

Praksis vil inngå som en del av enheten, i tilknytning til et større prosjektarbeid.

Arbeidskrav: Før avsluttende muntlig prøve, må studenten ha opp bestått resultaltat i delemne 1, 2 og 3.

Vurderingsformer

Vurdering og eksamen vil være som følger:

Delemne 1: Mappevurdering, individuell, ett av tre definerte arbeider trekkes ut og vurderes. Karakter, gradert skala A - F

Delemne 2: Vurdering av og forslag til løsning av utdelt caseoppgave, individuelt eller i gruppe. Karakter, gradert skala A - F

Delemne 3: Skriftlig individuell 2-dagers hjemmeprøve. Karakter, gradert skala A - F

Delemne 4: Prosjektoppgave, gruppe, 2-4 deltakere. Muntlig sluttprøve i gruppe, forsvar av prosjektoppgave. Karakter, gradert skala A - F

Det gis én karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Vekting: Delemne 1 30%, delemne 2 20%, delemne 3 20%, delemne 4 30%. Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 19.03.2007