Dans 10DANS

Læringsmål

Studentene skal kunne:

  • Skape og fremføre enkle danser basert på kunnskaper om koreografi og kreativitet samt ferdigheter i improvisasjon, både individuelt og i samarbeid med andre.
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i dans for barn og ungdom, jenter og gutter med ulike forutsetninger og kulturell bakgrunn.

Innhold

3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Målområdet er bygd opp rundt 3 dimensjoner: skape, utøve og forstå.

Skape dans:

  • Leik og improvisasjon
  • Kreativitet
  • Bevegelsesfaktorer / dynamikk: Kraft, rom, tid og flyt

Utøve dans:

  • Kreativ dans
  • Rytmearbeid
  • Vise grunnleggende ferdighet i kreativ dans, norsk og utenlandsk folkedans og rytmeleik.

Forstå dans:

  • Norske og utenlandske dansetradisjoner
  • Dansens elementer
  • Kunne gjøre rede for dansens rolle i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere dans for barn på mellomtrinnet.

7 studiepoeng, 2. studieår

Innhold

Dans 2. studieår vil være en videreføring av arbeidet fra 1. studieår når det gjelder å skape, utøve og forstå dans. Arbeidet med dans dette studieår vil i hovedsak rettes mot ungdomstrinnet og videregående opplæring.

Skape dans:

  • Kreativitet i teori og praksis
  • Kreativ dans som arbeidsform
  • Fra idè til dans
  • Koreografi som redskap for dans
  • Danseforestilling

Utøve dans:

  • Danseferdighet
  • Utenlandsk folkedans og dans fra andre kulturer
  • Danse og formidle selskapsdanser
  • Danse og formidle jazzdans samt et utvalg danser fra ungdomskulturen
  • Vise og formidle kreativ dans som metode
  • Anvende kunnskap og ferdighet i undervisning av barn og unge

Forstå dans

  • Dans som globalt, nasjonalt og lokalt kulturuttrykk
  • Gjøre rede for norsk og europeisk dansehistorie
  • Gjøre rede for dansens rolle i skolen
  • Dans som uttrykksform

Organisering

3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Målområdet dans vil bli organisert gjennom forelesninger og praktisk arbeid, med hovedvekt på praktisk arbeid. Arbeidet vil foregå individuelt eller i gruppe. Studentene skal få erfaring med praktisk metodisk opplegg i dans som skal dokumenteres skriftlig.

7 studiepoeng, 2. studieår

Aktuelle arbeidsformer er praktisk arbeid med dans, egentrening, forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, se danseforestillinger.

Praktisk arbeid med dans vil bli prioritert i undervisningen.

Studentene skal, i løpet av studieåret, gjennomføre et prosjektarbeid i grupper. Dette arbeidet skal ende ut i en danseforestilling hvor gruppene selv står for koreografi og fremføring. Det skal levers logg etter endt prosjekt.

Vurderingsformer

3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium

Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått 1.studieår, for at studenten skal kunne gå opp til avsluttende prøve 2. studieår. Følgende arbeidskrav gjelder første studieår:

  • minst 80 % deltakelse
  • praktisk – metodisk arbeid i dans med skriftlig rapport, karakterskala bestått/ikke bestått

Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

7 studiepoeng, 2. studieår

Studentene må ha bestått obligatorisk arbeid før de kan gå opp til sluttprøve :

  • Minst 80% deltakelse
  • Prosjektarbeid/danseforestilling i grupper med påfølgende logg
  • 3 skriftlige arbeid, individuelt eller i gruppe

Sluttprøve

Sluttprøven består i en praktisk og en muntlig komponent:

  • Individuell praktisk metodisk prøve i dans vekt 80%
  • Muntlig eksaminasjon i pensumlitteratur tilknyttet prakt/metodisk prøve vekt 20%
Organisering
  • Oppgavene trekkes 48 timer før 1. eksamensdag.
  • Studentene skal gjennomføre et 20 minutters praktisk metodisk opplegg for medstudenter og i tillegg bli hørt muntlig i 10 minutter fra pensumlitteratur.

Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no> - 14.03.2007