Produktutvikling og markedsføring V6902
Læringsmål
Emnet skal gjøre studentene kjent med sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen. Emnet vil gi studentene noe bransjeinnsikt ved gjennomgang/presentasjon av eksempel fra bransjer og bedrifter og en grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområder, slik at studenteane kan delta i løsning av enkle markedsføringsproblem i praksis.
Innhold
Elementer som blir dekket i emnet er:
- Oppgaver for markedsføring
- Historisk utvikling
- Grunnleggende definisjoner og begrep
- Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
- Kjøpevaner i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønske, krav og etterspørsel)
- Segmentering, markedsanalyse og prognoser
- Markedsstrategier
- Produkt- og merkevarestrategier
- Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
- Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon
Organisering
3-4 timers forelesning i høstsemesteret.
Vurderingsformer
Skriftlig sluttprøve på 4 timer.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 31.05.2005