Barndom og oppvekst i et flerkulturelt samfunn 070-071

Læringsmål

Målsettinger for Hovedemne I er hentet fra Rammeplanens målformuleringer.

Hovedemne I skal bidra til at studentene

  • kjenner rammene for egen faggruppe og oppgavefordeling mellom helse- og sosialfaggruppene
  • kjenner beslutningsstrukturene og forvaltningsnivåene i helse- og sosialsektoren og relevante lover, forskrifter og avtaler
  • kan identifisere etiske dilemmaer på samfunnsplan og i sosialpedagogisk arbeid
  • viser et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter
  • har kunnskap om normalutvikling og konsekvenser av ulike utviklingsforstyrrelser
  • har kunnskap om helse- og sosialproblemer, velferdsstaten og dens profesjoner
  • har kunnskap om velferdspolitikk
  • møter brukere med empati og respekt ut fra perspektivet om likeverd uavhengig av alder, kjønn, kultur, livsyn og virkelighetsoppfatning
  • kan planlegge og gjennomføre metodisk miljøarbeid sammen med utsatte barn og unge og deres familier.

Innhold

DELEMNE 1: INTRODUKSJON

5 studiepoeng

Hensikten med delemne 1 er at studentene

  • har forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning og Høgskolen i Telemark som læringsarena
  • oppnår tilstrekkelige ferdigheter i bruk av aktuell teknologi i studiearbeidet
  • introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om det barnevernfaglige virkefelt, dets kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk.
  • tilegner seg en begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform.
  • tilegner seg en begynnende forståelse av kulturbegrepet og undervisnings- og læringsbegrepeene.

Innholdet i delemnet dekker områdene etablering av den nye studentrollen i vid forstand, herunder et særlig fokus på begrepene undervisning, læring og kultur. I tillegg omfatter delemnet grunnlagskunnskap om den barnevernfaglige utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag i et flerkulturelt perspektiv. Studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag og introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal sikre at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. Det gis tilbud om nødvendig dataopplæring, innføring i Classfronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek.

Kunnskap om sentrale utviklingsrelaterte og kulturelle utfordringer vil stå sentralt og danne grunnlaget for en begynnende refleksjonsprosess.

Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, refleksjonsarbeid, selvstudium, møte med barnevernfaglige yrkesutøvere fra praksisfelt og individuelle skriftlige arbeider.

Vurderingsformer: Delemne 1 har en dokumentasjonsoppgave og en vurderingsoppgave:

Delemnekode: 070-071 DO1

Dokumentasjonsoppgave: Et refleksjonsnotat som skal medvirke til en bevisstgjøring av den enkelte students motivasjon for en utdanning i barnevern, kunnskapsforventninger, forventninger til seg selv og studiemiljøet og tanker om fremtidig yrkesarena. Individuell besvarelse. 700 ord.

Delemnekode: 070-071 1-1

Vurderingsoppgave 1-1:Refleksjonsoppgave

En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.

DELEMNE 2: UTVIKLING, OPPVEKST OG IDENTITET.

15 studiepoeng

Hensikten med delemne 2 er at studentene

  • tilegner seg kunnskap om barn og unges oppvekstbetingelser, normalutvikling og ulike utviklingsforstyrrelser.
  • kan redgjøre for utviklingspsykologiske, pedagogiske, kulturelle og sosiologiske perspektiver og tilegner seg kunnskap om læring, sosialisering og ulike oppvekstarenaer.
  • utvikler begynnende ferdigheter i datainnsamling.
  • utvikler et bevisst forhold til et mulig konfliktgrunnlag som ligger i ulik oppdragelsesideologi og mulige konsekvenser av dette i bestrebelsene på å sikre alle barn og unge optimale sosialiseringsbetingelser i Norge.
  • utvikler et bevisst forhold til egen kommunikasjon

Innholdet i delemnet er kunnskap om utviklingspsykologisk, pedagogisk, sosiologisk og kulturell grunnlagsforståelse og perspektiver i et flerkulturelt samfunn, ulike observasjonsmetoder og kunnskap om ulike funksjonsvansker.

Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, ferdighetstrening i observasjon, gruppearbeid og skriftlig og muntlig framstilling.

Vurderingsformer: Delemne 2 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave

Delemnekode: 070-071 DO2

Dokumentasjonsoppgave: Et gruppearbeid hvor det faglige innholdet skal belyse barn og unges oppvekst. Arbeidet skal legges fram av gruppen i plenum. Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet.

Delemnekode: 070-071 2-1

Vurderingsoppgave 2-1: Observasjon som metode.

Besvarelsen skal inneholde beskrivelse av en observasjon. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.

Delemnekode: 070-071 2-2

Vurderingsoppgave 2-2: Grunnlagskunnskap.

Besvarelsen skal vise studentens grunnlagskunnskap og forståelse i delemnet. Individuell besvarelse. 2000 ord.

Bokstavkarakter som utgjør 25% av emnekarakteren for Hovedemne I. og gir 10 studiepoeng.

DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER

10 studiepoeng

Hensikten med delemne 3 er at studentene

  • tilegner seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt, fylkeskommunalt og kommunalt nivå
  • tilegner seg innsikt i juridisk metode, forvaltningsrett og oversikt over aktuell særlovskunnskap.
  • tilegner seg kunnskap om sentrale helse- og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling, velferdsstatens profesjoner og sosialplitikk i et internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om fattigdom som velferdspolitrisk tema og tilegner seg kunnskap om sosiale forskjeller
  • ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om utsatte gruppers levekår og livskvalitet.

Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse- sosial- og velferdspolitikk. Det legges særlig vekt på å etablere en forståelse for sammenhengene mellom de nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.

Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, arbeid i grupper, veiledning og framlegg i plenum.

Vurderingsformer: Delemne 3 har en vurderingsoppgave:

Delemnekode: 070-071 3-1

Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen

Denne vurderingsoppgaven utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse,- sosial og velferdspolitikk. I vurderingen vil det bli lagt vekt på graden av presis kunnskap innenfor de nevnte fagområdene, og studentenes fortrolighet med sentral grunnlagskunnskap om den offentlige forvaltningen.

Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra. kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne I. og gir 10 studiepoeng.

DELEMNE 4: SOSIALPEDAGOGISK ARBEID OG BRUK AV AKTIVITETER

20 studiepoeng

Hensikten med delemne 4 er at studentene

  • møter brukere med empati og respekt utfra perspektivet om likeverd uavhengig av alder, klasse, kjønn, kultur, livssyn og virkelighetsoppfatning.
  • har bevissthet om ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til identitetspolitikk og sosial integrasjon, inkludering og deltakelse
  • har kunnskap om barnevernfaglig og sosialpedagogisk arbeid i et flerkulturelt samfunn
  • kan planlegge, iverksette og evaluere tiltak for å bedre og sikre barn og unges livsvilkår i samarbeid med de mennesker det gjelder
  • tilegner seg grunnlagskunnskap om bruk av aktiviteter i et barnevernfaglig arbeid i et flerkulturelt samfunn.
  • utvikler sin forståelse av sammenhengen mellom kunnskaper, holdninger og ferdigheter ved ulike metodiske tilnærmingsmåter til risikoutsatte barn, unge, deres familier og sosiale nettverk.
  • utvikler ferdigheter i bruk av faglig forankrede kultur og aktivitetstiltak, og forstår disse inn i en barnevernfaglig tiltaksrekke.
  • er bevisst de samfunnsmessige rammebetingelsene sosialpedagogisk arbeid utøves innenfor.

Innholdet i delemnet omfatter teori og empiri i sosialpedagogikk, inkludert sosialpedagogisk arbeidsmodell og sosiologi med spesielt fokus på rolleforståelse, barne- og ungdomskultur og oppvektsbetingelser i flerkulturelle samfunn. Sentralt står utvikling av kunnskap om bruk av aktiviteter i kommunikasjon og samhandling med barn, unge, deres familier og sosiale nettverk. Det legges vekt på å utvikle studentens relasjonskompetanse. I delemnet gis også en ytterligere innføring i aktuelt lovverk knyttet til barn- og foreldre, barnehager, opplæring, FNs menneskerettighetserklæring og barnekonvensjon og aktuell norsk integrerings- og inkluderingspolitikk.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk gruppearbeid, ferdighetstrening, feltarbeid og forelesninger. Feltarbeid og ferdighetstreningen vil være knyttet til aktiviteter og kommunikasjon med barn og unge, øvelser i systematisk sosialpedagogisk arbeid gjennom observasjon, planlegging, gjennomføring og evaluering av aktivitetsopplegg, presentasjon og framstilling.

Vurderingsformer: Delemne 4 har en vurderingsoppgave og tre dokumentasjonsoppgaver.

Delemnekode: 070-071 4-1

Vurderingsoppgave 4-1: Bruk av aktiviteter i sosialpedagogisk arbeid

En gruppeoppgave hvor det tas utgangspunkt i bruk av aktiviteter i arbeidet med barn- og unge i det flerkulturelle Norge.

Gjennomføringen av opplegget skal følge prinsippene for metodisk sosialpedagogisk arbeid. Resultatet presenteres i plenum. Opplegget skal framstilles i en rapport bygget på relevant faglitteratur.

Gruppebesvarelse. 5500 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av Hovedemne 1. og gir 20 studiepoeng.

Delemnekode: 070-071 DO3

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 4-1.

Delemnekode: 070-071 DO4

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i læringsopplegg knyttet til ferdigheter i bruk av faglig forankrede kultur og aktivitetstiltak. Nærværspliktig undervisning framkommer av timeplanen.

Delemnekode: 070-071 DO5

Dokumentasjonsoppgave: Et individuelt refleksjonsnotat over egen innsats og ferdigheter i gruppeprosessen under gjennomføring av vurderingsoppgave 4-1.

DELEMNE 5: PRAKTISK BARNEVERNSARBEID I DET KOMMUNALE, REGIONALE OG STATLIGE BARNEVERN

10 studiepoeng

Hensikten med delemne 5 er at studentene

  • har kunnskap om generelle forvaltningsmessige prinsipper
  • kjenner lover som omhandler barn og unge generelt og lov om barnevernstjenester spesielt
  • kan utføre saksbehandling som ivaretar barn og unges behov og rettigheter
  • har kunnskap om barnevernfeltets ansvarsområder, organisering og praksis.
  • har forståelse for etiske dilemmaer som oppstår i praktisk barnevernsarbeid.
  • har forståelse for samfunnsmessige og kulturelle forhold som medvirker til sosiale forskjeller og problemer og som har betydning i det praktiske barnevernsarbeidet.

Innholdet i delemnet konsentrerer seg om praktisk barnevernsarbeid knyttet til lov om barneverntjenester og den rettslige reguleringen knyttet til aktuelt internasjonalt lov- og regelverk. Delemnet inneholder områdene lovforståelse, saksbehandling og tiltaksarbeid med særlig vekt på det kommunale barnevernsarbeidet der flerkulturelle utfordringer er inkludert. Videre inneholder delemnet forebyggende arbeid og hjelpetiltak med fokus på risikoutsatte barn og unge, deres familier og sosiale nettverk.

Arbeids- og læringsformer: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og praktiske øvelser

Vurderingsformer: Delemne 5 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave:

Delemnekode: 070-071 5-1

Vurderingsoppgave 5-1: Praktisk barnevernsarbeid

Vurderingsoppgaven skal inneholde en skriftlig besvarelse knyttet til et eksempel fra praktisk barnevernsarbeid. Gruppebesvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne 1. og gir 5 studiepoeng.

Delemnekode: 070-071 5-2

Vurderingsoppgave 5-2: Lov om barnevernstjenester

Individuell prøve innenfor en tidsramme på 3 timer under tilsyn. Hjelpemiddel er Lov om barnevernstjenester. Bestått/ikke bestått og gir 5 studiepoeng.

Delemnekode: 070-71 DO6

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 5-1.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 19.11.2007