Vegprosjektering BY5106

Læringsmål

Studentene skal:

  • kunne integrere kunnskaper fra emnet BY5206 Veg og VA og utarbeide byggeplan for en vegparsell ved hjelp av moderne dataverktøy
  • kunne integrere kunnskaper fra emnet BY2006 LandmÃ¥ling og beregne utstikningsdata for en del av senterlinja i omrÃ¥det
  • kunne gjøre rede for enkle geotekniske problemstillinger, undersøke geotekniske forhold langs parsellen, tolke gitte geotekniske data og foreslÃ¥ løsning av eventuelle problemer
  • kunne hente inn annen relevant informasjon som vil pÃ¥virke prosjektet, sÃ¥ som opplysninger om kabler, ledninger, fornminner og miljø
  • kunne integrere informasjonen som pÃ¥virker prosjektet og pÃ¥ bakgrunn av det, foreslÃ¥ geometrisk utforming og terrengtilpasning av veien
  • kunne utføre linjeberegninger og dimensjonere vegen
  • kunne identifisere feilkilder og vurdere kvaliteten pÃ¥ innsamlede data
  • etterkomme krav og normer for, og verdsette andres kompetanse i fagetomrÃ¥det

Innhold

Emnet skal gi studentene grunnleggende ferdigheter i vegprosjektering etter Vegnormalene som er hjemlet i Forskrifter etter Veglovens § 13 for anlegg og veg. Studentene skal få en innføring i bruk av programpakken Novapoint Veg Utvidet som de selv skal bruke til å prosjektere en vegparsell, skrive en prosjektrapport og utarbeide et tegningshefte.

Organisering

Klassen deles i grupper som utarbeider prosjektet sammen etter HiTs prosjektmodell og i samarbeid med Statens Vegvesen. Resultatene skal presenteres for resten av klassen.
IKT brukes i stor grad og det legges opp til utstrakt bruk av studentenes bærbare PC-er.

Vurderingsformer

Det gis en individuell karakter som er satt sammen i henhold til listen nedenfor:

1. Prosjektprosessen (20 %, individuell karakter)

  • Deltakelse, bidrag til framgang i prosessen, initiativ, møteledelse, sekretærfunksjon, kontakt med veiledere og eksterne kontakter.

2. Prosjektrapporten (40 %, gruppekarakter)

  • MÃ¥loppnÃ¥else, faglig nivÃ¥ og bredde, teoretisk forankring, rapportutforming, sprÃ¥k/ lesbarhet/ utseende, tegningskvalitet.

3. Muntlig presentasjonen av prosjektet (20 %, individuell karakter)

  • Struktur, tidsbruk, taleferdighet, hjelpemidler, sjargong, evne til Ã¥ fÃ¥ fram budskapet.

4. Eksaminasjonen ved prosjektframføringen (20 %, individuell karakter)

  • Faglig nivÃ¥ og bredde, oversikt over fagomrÃ¥det og deltakelse i prosjektet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 05.03.2007