Prosjektmetodikk og IKT-verktøy PRG106
Læringsmål
- Ha kunnskap innen det tverrfaglige emneområdet "miljø, teknologi og samfunn" knyttet til aktuell studieretning.
- Ha ferdigheter innen prosjektstyring, gruppesamarbeid, kvalitetsledelse, møteorganisering, rapportskriving og presentasjonsteknikk.
- Ha kunnskap og ferdigheter i grunnleggende IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) og generelle IKT-verktøy, samt i IKT-verktøy der anvendelsen anses nyttig i forhold til gjennomføring av studentprosjekter.
Innhold
Emnet er en introduksjon til prosjektarbeid innen miljø, teknologi og samfunn knyttet til valgt tema/studieretning. Prosjektgruppen skal innøve problemløsningsteknikker, og det skal utarbeides en rapport og en hjemmeside på Internett. Aktuelle temaer innen IKT er skolens datasystemer, operativsystem, filbehandling, internettapplikasjoner, tekstbehandling, regneark, enkel grafikk- og bildebehandling, presentasjonsverktøy, prosjektstyringsverktøy og websideutvikling, samt litt om grunnleggende programmeringsprinsipper. Temaer og verktøy/dataprogrammer tilpasses dynamisk i tråd med utviklingen innen IKT-området.
Organisering
Tilsammen 10 studiepoeng hvorav 5 av dem er IKT-verktøy.
Prosjektarbeid i grupper med veiledning. Temabaserte forelesninger innen prosjektmetodikk. IKT-undervisningen organiseres med undervisningsmetoder som forelesninger, øvinger og selvstendig arbeid. Kunnskap og ferdigheter oppøves gjennom aktiv bruk av studentenes bærbare PC-er.
Vurderingsformer
Skriftlig gruppeoppgave (prosjektrapport) som presenteres/framføres ved semesterets slutt med etterfølgende prosjekteksaminasjon. Sammen med innlevering og prøve knyttet til foreleste temaer i prosjektmetodikk samt en sluttlig prosessbeskrivelse utgjør dette 50% av karaktergrunnlaget. I tillegg kommer kunnskaps- og ferdighetstester i IKT og IKT-verktøy (50%). Det gis individuelle karakterer og bestått emnekarakter betinger bestått i både metodikk- og IKT-del.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av John Lønnebakke - 09.02.2007