Idrett og samfunn 1001
Læringsmål
Denne delen av studiet tar sikte på å analysere forholdet mellom idretten og samfunnet. Studentene vil særlig se nærmere på hvordan idrettens historiske og kulturelle variasjon blir utviklet i samspill med samfunnet, og hvordan dette virker inn på idrettsutøvelsen til den enkelte og til de ulike lag av folket.
Innhold
Sentrale temaer innenfor emnet "idrett og samfunn" vil belyses med utgangspunkt i sosiologiske begreper og perspektiver. Vi vil bl.a. diskutere følgende temaer: utviklingen av moderne idrett, utdannelse og idrett, idrett og nasjonalisme, idrett og helse, idrett og kropp, politikk og idrett, kjønn og idrett.
Emnet er delt opp i 4 hoveddeler:
- Introduksjon: orienteres om hvorfor og hvordan idrett som sosialt fenomen skal beskrives og forklares ut fra ulike samfunnsvitenskapelige begreper, perspektiver og teorier.
- Idrettens egenart: vi diskuterer hvordan idrettens særtrekk kommer til uttrykk både i aktiviteter, organiseringsmåte og anlegg.
- Idrett og andre institusjoner, hvor idrettens forhold til bl.a. utdanning , politikk og marked skal tas opp, både nasjonalt og internasjonalt.
- Idretten og individet, hvor idrettsdeltakelse, sosialisering, idoler og problemer som doping og spiseforstyrrelser vil bli presentert og diskutert.
Organisering
2 leksjoner pr. uke gjennom hele studieåret.
I hovedsak vil fagstoffet bli presentert i form av forelesninger. Gjennom konkretiseringer av fagstoffet ved å knytte det til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres for deltakelse og diskusjon. Relevant litteratur for emnet skal gjøres lett tilgjengelig slik at studentene enkelt kan forberede seg til timene, delta i diskusjoner og stille spørsmål og kommentarer til fagstoffet. Det vil bli lagt opp til at grupper av studenter får i oppgave å presentere skriftlige synspunkter på et faglig problem. Det kan enten være med utgangspunkt i temaer som er forelest eller som finnes i pensum, eller det kan være med utgangspunkt i et tema som studentene har funnet spesielt interessant innen emnet, men som ikke er eller vil bli berørt i forelesningsrekken. Det vil også bli lagt opp til at studentene selv arrangerer et faglig seminar med innlegg og paneldebatt.
Vurderingsformer
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 12.04.2005