Idrett og pedagogikk 1002
Læringsmål
Gi studentene redskap til å kunne forholde seg til idrettspedagogiske teorier og praksis. Studiet skal bidra til at studentene skaffer seg en forståelse av oppdragelse, undervisning og verdiformidling i et idrettspedagogisk perspektiv. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdighet i planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluerning av undervisning. De skal også stimuleres til en analytisk og kritisk reflekterende holdning til egen pedagogisk virksomhet.
Innhold
Det overordnede tema er å belyse "den pedagogiske metode i det didaktiske univers". Følgende temaer vil blant annet bli berørt:
- Menneskesyn og undervisningssyn
- Praksisrelatert fagdidaktikk; teori og praksis, organisering av læring.
- Uteskole didaktikk og læren på uteskole
- Aktivitetens egenart - didaktiske konsekvenser
- Et samfunn i endring - utfordring for idrettspedagogen
- Motivasjon og lærningsmiljø
- Leik og kreativitet i idretten
Organisering
2 leksjoner pr. uke gjennom hele studieåret.
En ønsker gjennom kurset å fremme en faglig undring og spørrende holdning til profesjon og samfunn. Læring bør skje ved at den som lærer, selv skaper kunnskapen ved å knytte nye erfaringer til det han eller hun kan fra før. Vi ønsker derfor å skape et aktivt læringsmiljø der faglig undring og læring er sentralt. Et mål er at studentene selv skal ta ansvar for egen læring, og studentenes deltakelse i fellesskapet vil derfor være sentralt for å nå dette målet.
Det legges opp til en veksling mellom vanlige forelesninger, studentframlegg, debatt/case og gruppearbeid.
Vurderingsformer
Tre dagers hjemmeeksamen som et individuelt prosjektarbeid. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 12.04.2005