Idrettsbiologi og treningslære 1004
Læringsmål
Målet med kurset er å gi en innføring i menneskets anatomi og fysiologi, og se dette i en tett sammenheng med fysisk aktivitet og treningslære.
Studentene vil bli kjent med grunnleggende begreper og teorier som blir brukt i anatomi, fysiologi og treningslæren, og skal kjenne til sentrale prinsipper for trening og metoder for utvikling av idrettslig prestasjonsevne.
Innhold
Idrettsbiologi
- Cellebiologi ( bygning og funksjon, transport av stoffer, proteinsyntesen )
- Anatomi ( skjelettet og skjelettmusklene - bygning og funksjon, funksjonell anatomi )
- Muskelvevet ( bygning og funksjon )
- Nervesystemet ( bygning og funksjon, nerve og muskel, kontroll av motorikk )
- Sirkulasjonssystemet ( hjertet og blodårene - bygning og funksjon, blodet og gassutvekslingen, sirkulasjonssystemet i arbeid og hvile )
- Respirasjonssystemet ( åndedrettsorganene - bygning og funksjon, lungeventilasjon og gassutveksling, regulering av respirasjon )
- Energistoffskiftet ( energistoffskiftet i hvile og arbeid, energikilder ved muskelarbeid, aerob og anaerob energifrigjøring, maksimalt oksygenopptak, anaerob terskel og utnytting )
Treningslære
- Treningsformer: Oppvarming, bevegelighetstrening, koordinasjon, teknikktrening, styrke, spenst, hurtighet, utholdenhetstrening og mental trening.
- Metoder og prinsipper for trening
- Allsidighet/spesialisering
- Treningsplanlegging
- Vekst og utvikling
- Idrettsskader
Organisering
Gjennomsnittlig 3 leksjoner pr.uke hele studieåret
Faget består av både praktisk og teoretisk undervisning. Undervisningen veksler mellom vanlige forelesninger, praktisk arbeid i idrettshall og utendørs, disseksjon i laboratorium, studentframlegg, debatt/case og gruppearbeid. I tillegg suppleres forelesningene med video, lysbilder og cd-rom.
Det legges stor vekt på å en helhetlig forståelse av faget, hvor fysiologi, anatomi og treningslære naturlig knyttes sammen og integreres i hverandre.
Det blir holdt fellesveiledninger i tillegg til at hver gruppe skal delta på en obligatorisk veiledning på første utkast av rapporten.
Vurderingsformer
Sensur av mappe.
To rapporter utarbeidet i grupper à 4 studenter leveres inn i løpet av studieåret. Begge rapportene må bestås, og karakter i faget blir satt ut i fra snittkarakter på de to rapportene.
Mer informasjon om rapportenes innhold blir gitt ved studiestart.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 12.04.2005