Idrettsplanlegging II 1025
Læringsmål
Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnsplanlegging, anlegg og arealplanlegging, idrettspolitikk, visjoner, strategier, mål, tiltak og virkemidler knyttet til idretts- og friluftslivsorganisasjoner, myndigheter/institusjoner og private næringslivet/bedrifter og foretak.
Kurset skal gi grunnlag for refleksjon og erkjennelse knyttet til idretts- og friluftslivsspørsmål gjennom veiledning, teamarbeid og selvstendig arbeid.
Innhold
I emnet tar vi opp samfunnets behov for steder, områder og anlegg (offentlige rom) sett i relasjon til organisert og egenorganisert leik, trim, trening og konkurranse i stimulerende, trygge og trivelige omgivelser.
Vi går videre inn på de funksjonelle, estetiske og miljømessige sidene ved utforming av offentlige rom for idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv. Både de fysiske, sosiale og kulturelle sidene blir vektlagt i denne sammenheng. Moderne og nye typer anlegg blir også vektlagt. Andre temaområder som blir tatt opp i dette emnet vil i stor grad være avhengig av hvilket fellesprosjekt studentene velger. Læreprosessen i dette emnet skal bidra til å innfri kunnskapsbehovet – teori, metode og modeller knyttet til fellesprosjektet.
Organisering
Undervisning (50 t), prosjektarbeid (10 t) og 3-5 befaringer fordelt over hele studieåret.
Studentarbeid, veiledning, forelesing/etterlesning, seminar og befaringer.
Vurderingsformer
Innlevering av fire mappeoppgaver som teller 40 % av endelig karakter i faget, og må være bestått for å gå opp til gruppeeksamen.
7 dagers gruppeeksamen som teller 60 % av endelig karakter i faget. Felles gradert karakter for gruppa.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 13.04.2005