Trener, idrett og samfunn 1101

Læringsmål

Studiet tar sikte på å analysere og forstå forholdet mellom trener, utøvar, idrett og samfunn og hvordan dette er med på å forme den nye trenerrollen.

Innhold

 

  • Idrettens plass og funksjon i samfunnet
  • Gamle former og nye trender
  • Den norske idrettsmodellen – toppidrett og breddeidrett
  • Trenarens rolle og funksjon før og nå
  • Frå frivillighet til profesjonalitet
  • Mytebærer eller kunnskapsformidler
  • Treneren mellom moral og kapital
  • Trenarens liv som helt eller skurk
  • Individets rolle i systemets vold

Organisering

2 timer pr. uke i høst- og vårsemesteret

I hovudsak vil fagstoffet bli presentert i form av forelesinger. Gjennom konkretiseringe av fagstoffet ved å knytte det til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres for deltakelse og diskusjon. Fagstoffet i form av relevant litteratur skal gjøres lett tilgjengelig slik at studentene enkelt kan forberede seg til timene, delta i diskusjoner og stille spørsmål og kommentarer til forelest og/eller lest fagstoff. Det vil bli lagt opp til at grupper av studenter får i oppgåve å legge fram muntlig eller presentere skriftlig synspunkter på et faglig problem. Det kan enten være med utgangspunkt i temaer som er forelest eller som finnes i pensum, eller det kan være med utganspunkt i et tema som studentene har funnet spesielt interessant innen emnet, men som ikke er, eller vil bli omtalt i forelesingsrekken.

Vurderingsformer

Studentene skal ut fra utdelte problemstillinger, individuelt skrive tre essay. Her skal de integrere empirisk og teoretisk stoff. Graderte karakterer på hvert essey, som gir en samlet sluttkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 13.04.2005