Forskningsteori og metode, fordypningsoppgave 1107
Læringsmål
Målet med kurset er dels å gi en innføring i det vitenskapsteoretiske grunnlaget for de sentrale fagtradisjonene som preger studiet. Det blir lagt vekt på at studentene skal få en vitenskapelig holdning til fagstudiet.
Studentene skal gjennom fordypningsoppgaven få innsikt i og dypere kjennskap til teoretiske perspektiver og metodiske problem knyttet til forskning idrett . Studentene skal få kjennskap til noen aktuelle metodiske fremgangsmåter for å innhente og behandle kunnskap om et emneområde, i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse. Den skal også gi studenten erfaring med å arbeide selvstendig med forskbare problemstillinger. Fordypningsoppgaven skal fortrinnsvis relateres til valgt fordypningsidrett.
Innhold
- Forskningsteori.
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- Fordypningsoppgave
Organisering
Undervisningen foregår på mandager på 5-117. Om lag 3 timer i uka med forelesinger og gruppeøvelser i høstsemesteret. Oppfølging av fordypningsoppgave, høst- og vårsemesteret.
Forelesninger på høsten. Oppfølging av fordypningsoppgave, høst- og vårsemesteret Studentene har krav på 5 timers veiledning med oppgaven. Det kreves at studenten leverer en prosjektskisse innen en fastsatt dato i høstsemesteret for å få veiledning.
Vurderingsformer
Vurderingen er todelt, det blir gitt to delkarakterer i faget. Forskningsteori og metode blir vurdert med 4 timers individuell skriftlig eksamen i høstsemesteret. Fordypningsoppgaven blir vurdert på slutten av vårsemesteret. Samlet gradert karakter på individuell skriftlig og på fordypningsoppgave.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 14.04.2005