Friluftslivspedagogikk og veilederlære I 1201

Læringsmål

Målet med emnet er at studentene skal få innblikk i problemstillinger knyttet til formidling av  friluftsliv. Gjennom emnet skal studentene utvikle forståelse for pedagogisk og didaktisk tenkning knyttet til friluftslivsveiledning. Øvingspraksis knyttet til emnet skal gi studentene  kjennskap til hvordan man kan arbeide med friluftsliv innen: skoleverket, institusjoner, organisasjoner etc.

Innhold

Innhold:

-         Pedagogiske problemstillinger knyttet til arbeid med friluftsliv

-         Didaktiske og metodiske problemstillinger knyttet til friluftslivsformidling

-         Didaktikk, undervisningsplanlegging

-         Friluftslivets plass og muligheter i ulike skoleslag, organisasjoner og institusjoner

-         Sosialisering i og gjennom friluftsliv

-         Gruppedynamikk, samarbeid og ledelse

-         Veilederrollen, dens ulike aspekter og funksjoner

-         Presentasjonsteknikk

-         Øvingspraksis

-         Egenferd i skog/fjell

-         Ferd med veileder ved kysten eller på vassdrag

 

Studentene skal gjennomføre 2 perioder med øvingspraksis på til sammen 8 dager i løpet av studieåret. Det skal leveres en praksisplan i forkant og en praksisrapport i etterkant. Praksisen følges opp med et felles seminar hvor studentene legger frem interessante pedagogiske problemstillinger knyttet til erfaringer gjort under praksisen.

 

Studentene skal gjennomføre en egenferd (4 dager) og en ferd med veileder (6 dager) på slutten av vår semesteret. For ferden med veileder kan studentene velge mellom fordypningene kyst eller vassdrag. Gjennom ferden med veileder skal studentene videreutvikle forståelsen for veilederrollen og dens ulike aspekter og funksjoner. Ferden skal utvikle studentenes ferdigheter og kunnskaper innen valgte fordypning til et nivå hvor de er i stand til å dra på tur med grupper etter normene om tur etter evne, gruppe etter evne og område etter evne.

 

- Kyst fordypning, ferdigheter og kunnskaper:

·        Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking

·        Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer

·        Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse

·        Veilederens ulike roller

·        Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl: krysse, sløre, hold og høyde, avdrift, ballast og pakking av båt 

·        Navigasjon: sjøkartet, stedbestemming, peiling, sjøveisregler, kompass, å seile på kurs

·        Vær, vind, strøm

·        Valg av nødhavn, fortøying

·        Tauverk: rigging, knuter, spleising, takling

·        Vedlikehold av båter og utstyr, tau og seil

·        Folk ved kysten: bruken av kysten i kulturhistorisk perspektiv

·        Kystnaturen

 

 

- Vassdrag fordypning, ferdigheter og kunnskaper:

·        Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking

·        Turplanlegging, å padle på tur i grupper på elv opp til grad II, sikkerhet og ferdselsnormer

·        Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse

·        Veilederens ulike roller

·        Padling av kano på flatt vann og i strykende vann, dobbel- og solo- kano

·        Synfaring: lesing av strøm og bølger, sikkert veivalg

·        Selvberging og kameratredning på flatt vann og i strykende vann, vading

·        Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse

·        Fiske: bruk av enkle håndredskap og garn

·        Folk ved vassdraget: bruken av vassdraget i kulturhistorisk perspektiv

·        Vassdragsnaturen

 

 

 

Organisering

Undervisningen er lag til høst- og vår- semesteret. I tillegg får studentene fortløpende undervisning i veiledningsmetodikk i de praktiske emnene 1211 Friluftsliv fjell/skog, kyst og vassdrag I og 1213 Friluftsliv vinter I. Disse to emnene gir konkrete eksempel på didaktikk og metodikk innen de forskjellige grenene av friluftsliv.

Arbeidsformene er forelesninger, obligatorisk praksis (8 dager), obligatorisk praksisseminar, gruppearbeid knyttet til problemstillinger som studentene møter i sin praksis, obligatorisk egenferd (4 dager) og ferd med veileder ved kysten eller på vassdrag (6 dager). I forbindelse med praksisen skal studentene i første rekke gå inn i en selvstendig og ansvarlig veilederrolle, men innenfor et opplegg hvor rammene er lagt av den aktuelle skole, institusjon eller organisasjon. Se for øvrig ”retningslinjer for praksis” i studieplanens generelle del.

 

NB ! Alle introduksjoner til turer og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging er obligatorisk.

Vurderingsformer

Individuell skriftlig eksamen, tre dagers hjemmeeksamen med graderte karakterer. For å gå opp til eksamen må en ha gjennomført godkjent praksis, deltatt på praksisseminar og levert 2 godkjente praksisrapporter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005