Friluftsliv, fjell/skog og vassdrag I 1212

Læringsmål

Målet med emnet er å gi studentene en introduksjon til friluftsliv på fjellet, i skogen og på vassdrag. Gjennom de ulike periodene skal de opparbeide grunnleggende ferdigheter og kunnskaper innen friluftsliv i de ulike naturtypene. Studentene skal utvikle nødvendige basisferdigheter innen friluftslivsfeltet. De skal lære seg å stille krav til egen kompetanse og jobbe selvstendig med å utvikle denne.

Innhold

Innhold:
Emnet er delt inn i to perioder: fjell/skog og vassdrag.
- Fjell/skog I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Klær og utstyr
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, gapahuk, telt
• Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse, veivalg
• Mat, bål og kokeutstyr
• Høsting: bær og sopp, tilbereding
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med skog/fjell
• Vær og værtegn
• Folk i fjellet: bruken av fjellet i et kulturhistorisk perspektiv
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse, læring av hverandre

- Vassdrag I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å padle på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Padling av kano på flatt vann og i strykende vann, grunnleggende padletak
• Synfaring av elv
• Selvberging på flatt vann og i strykende vann
• Kameratredning på flatt vann og i strykende vann
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, kanobivuakk
• Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse
• Mat, bål og kokeutstyr
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med vann og vassdrag
• Vær og værtegn
• Folk ved vassdraget: bruken av vassdraget i kulturhistorisk perspektiv, elven som symbol, kanoens historie, bruksområde og utforming
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse, problemløsing

Organisering

Undervisningen er lagt til høstsemesteret.

Arbeidsformene er forelesinger, gruppearbeid og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i de ulike naturmiljøene. Ferdene er obligatoriske og består av 9 dager med veileder og 10 dager med egenferd. 

NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.

Vurderingsformer

Mappevurdering og muntlig sluttvurdering. Studentene utarbeider en mappe pr. uteperiode. Når uteperiodene i de praktiske emnene er avsluttet trekkes en av mappene for vurdering. Graderte karakterer. Karakteren teller 40 % på sluttkarakteren. Etter at mappevurderingen er gjennomført går studentene opp til en muntlig sluttvurdering. Graderte karakterer. Karakteren teller 60 % på sluttkarakteren. For å få gå opp til muntlig sluttvurdering må en ha fått godkjent innlevert samtlige studentmapper, deltatt på obligatoriske ferder og egenferder, og deltatt i annen obligatorisk undervisning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005