Friluftsliv, vinter I 1213
Læringsmål
Målet men emnet er å gi studentene en introduksjon til vinterfriluftslivet. Gjennom perioden skal de opparbeide grunnleggende ferdigheter og kunnskaper knyttet til vinterfriluftslivet.
Innhold
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging for lengre vinterturer: å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Skiferdigheter, skileik
• Klær og utstyr
• Ly og leir i vinterskog: gapahuk, improvisert bivuakk, vinterbål, nying
• Ly og leir på vinterfjell: bygge og bo i snø, valg av leirplass og etablering av leir, telt, flatgrop, snøhule, bivuakker, iglo
• Orientering og sikre veivalg
• Snøkjennskap, snøskred, kameratredning, transport av skadet
• Mat, kokeutstyr til vinterbruk
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med vinterskog/fjell
• Vær og værtegn
• Friluftslivet til skogs og i fjellet vinterstid: historie og utvikling
• Friluftsliv om vinteren i dag: aktiviteter, mønster og omfang
• Utfordringer innen forvaltningen: utbygging av hyttefelt, skianlegg, scootertraseer, løypenett
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
Organisering
Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret.
Arbeidsformene er forelesinger, gruppearbeid og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i de ulike naturmiljøene. Ferdene er obligatoriske og består av 13 dager med veileder og 7 dager med egenferd.
NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.
Vurderingsformer
Muntlig eksamen. Graderte karakterer. For å få gå opp til eksamen må en ha fått godkjent innlevert studentmappe og deltatt på obligatoriske ferder og egenferder.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005