Barn og unges helse 986HEMN2
Læringsmål
Mål for hovedemne 2 er at studenten:
- har kunnskap om barn og unges utvikling
- kan intervenere i familier ved helsetrussel for barn og unge
- anvender kunnskap om seksuell helse i veiledning av ungdommer
- utvikler en personlig og reflektert helsesøsterrolle
- kan vurdere betingelser for helse og helsetrusler på ulike nivå
Innhold
Delemne 2.1: Barn og unges vekst, utvikling og helse i det moderne samfunn
-
Faktorer som fremmer og hemmer helse
- I et fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt perspektiv
- Omsorg - omsorgskompetanse - egenomsorg
o Ernæring
o Psykisk helse
o Rus- og tobakk
o Vold og overgrep - Patologiske aspekter og forebyggingsstrategier
- Utviklingspsykologiske perspektiver
- Motivasjons- og læringsteori
- Resiliens
Delemne 2.2: Samspill foreldre/ barn/ ungdom
- Barn, ungdom og familie i et kulturelt perspektiv
- Teorier om oppdragelse og tilknytning
-
Relasjonsforståelse og veiledning
- Konflikthåndtering - Jevnaldersosialisering
Delemne 2.3: Seksualitet og samliv
- Kjønnsdimensjonen
- Seksualitet og helse i et kulturelt perspektiv
-
Medisinsk perspektiv
- Seksuelt overførbare infeksjoner
- Farmakologi
- Prevensjonsveiledning
- Svangerskap - Rekvisisjonsrett
Vurderingsformer
986HEMN2 ST4
Barns/unges utvikling
Skriftlig gruppeoppgave med muntlig fremføring av selvvalgt tema innen barns/unges utvikling.
Omfang skriftlig 5000 ord, muntlig presentasjon 30 minutter.
986HEMN2 ST5
Foreldreveiledning
Øvelse i foreldreveiledning med DVD opptak og refleksjonsnotat. Studenten får tilbakemelding og veiledning på opptaket i gruppe.
Omfang 10 minutter opptak.
986HEMN2 ST6
Veiledning vedr. samliv og seksualitet
Individuelt krav om veiledning i samliv, seksualitet og prevensjon med analyse- og refleksjonsnotat.
Omfang 1500 ord.
986HEMN2 ST 7
Eksamen - barn og unges helse
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager i hovedemne 2
Omfang 6000 ord.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Sigrunn Ø. Gundersen <Sigrunn.O.GundersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 16.09.2007