Barn og unges helse 986HEMN2

Læringsmål

Mål for hovedemne 2 er at studenten:

  • har kunnskap om barn og unges utvikling
  • kan intervenere i familier ved helsetrussel for barn og unge
  • anvender kunnskap om seksuell helse i veiledning av ungdommer
  • utvikler en personlig og reflektert helsesøsterrolle
  • kan vurdere betingelser for helse og helsetrusler på ulike nivå

Innhold

Delemne 2.1: Barn og unges vekst, utvikling og helse i det moderne samfunn

  • Faktorer som fremmer og hemmer helse
    - I et fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt perspektiv
    - Omsorg - omsorgskompetanse - egenomsorg
    o Ernæring
    o Psykisk helse
    o Rus- og tobakk
    o Vold og overgrep
  • Patologiske aspekter og forebyggingsstrategier
  • Utviklingspsykologiske perspektiver
  • Motivasjons- og læringsteori
  • Resiliens

Delemne 2.2: Samspill foreldre/ barn/ ungdom

  • Barn, ungdom og familie i et kulturelt perspektiv
  • Teorier om oppdragelse og tilknytning
  • Relasjonsforståelse og veiledning
    - Konflikthåndtering
  • Jevnaldersosialisering

Delemne 2.3: Seksualitet og samliv

  • Kjønnsdimensjonen
  • Seksualitet og helse i et kulturelt perspektiv
  • Medisinsk perspektiv
    - Seksuelt overførbare infeksjoner
    - Farmakologi
    - Prevensjonsveiledning
    - Svangerskap
  • Rekvisisjonsrett

Vurderingsformer

986HEMN2 ST4
Barns/unges utvikling
Skriftlig gruppeoppgave med muntlig fremføring av selvvalgt tema innen barns/unges utvikling.
Omfang skriftlig 5000 ord, muntlig presentasjon 30 minutter.

986HEMN2 ST5
Foreldreveiledning
Øvelse i foreldreveiledning med DVD opptak og refleksjonsnotat. Studenten får tilbakemelding og veiledning på opptaket i gruppe.
Omfang 10 minutter opptak.

986HEMN2 ST6
Veiledning vedr. samliv og seksualitet
Individuelt krav om veiledning i samliv, seksualitet og prevensjon med analyse- og refleksjonsnotat.
Omfang 1500 ord.

986HEMN2 ST 7
Eksamen - barn og unges helse
Individuell hjemmeeksamen over 14 dager i hovedemne 2
Omfang 6000 ord.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Sigrunn Ø. Gundersen <Sigrunn.O.GundersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 16.09.2007