Helsesøstertjeneste og yrkesutøvelse 986HEMN3
Læringsmål
Mål for hovedemne 3 er at studenten:
• anvender sin kompetanse og omsorg i praktisk helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
- kan anvende relevant kunnskap i lovgivning og aktuelle politiske/administrative virkemidler
• anvender kunnskap i kommunikasjon og pedagogikk i helsefremmende og forebyggende arbeid
• tar initiativ til og organiserer tiltak i samarbeid med brukere med utgangspunkt i den enkeltes behov
• kommuniserer med barn, unge og familier fra ulike kulturer og kan gjøre bruk av tolk
• erkjenner betydningen av å anvende ulike vitenskapelig metoder i praksis
• har kunnskaper og ferdigheter som er nødvendig for å administrere og kvalitetsutvikle helsestasjons- og skolehelsetjenesten i pakt med samfunnsendringer, prioriteringer og forskning
• har ferdigheter i hvordan påvirke besluttende myndigheter og media
• har kunnskap om andre yrkesgruppers oppgaver og ansvar spesielt innen helsefremmende og forebyggende arbeid.
• anvender prosjekt som metode
• anvender og evaluerer forskning innen det forebyggende og helsefremmende arbeid
Innhold
Delemne 3.1: Individrettede og befolkningsrettede tiltak i helsefremmende og forebyggende praksis
- Ulike former for veiledning, rådgiving og undervisning - formidling og påvirkning
- Helseundersøkelser i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Brukerperspektiv – befolkningsmedvirkning
- Tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid
- Smittevernarbeid, vaksinasjon
- Kartlegging av helsetilstand og helsebehov
-
Gruppevirksomhet - i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Selvhjelpsgrupper, nettverks- og lokalsamfunnsarbeid
Delemne 3.2: Organisering og ledelse av helsesøstertjenesten
- Kvalitetsutvikling
- Organisasjons- og ledelsesteori
- Planlegging, saksbehandling og administrering av helsesøstertjenester
- Dokumentasjonssystemer
- Premissleverandør for helsesøstertjenesten
Delemne 3.3: Fagutvikling i eget arbeidsfelt
- Prosjektarbeid og forskning
- Forskningsmetoder, analyse og anvendelse av forskningsresultater
- Etiske perspektiver
Vurderingsformer
986HEMN3 ST8
Mål i praksis
Utarbeidelse av individuelle mål for veiledet praksisperiode.
986HEMN3 ST9
Erfaringssituasjoner
Individuelt refleksjonsnotat til hvert av refleksjonsgruppemøtene i veiledet praksisperiode.
Omfang 300 ord i hvert notat.
986HEMN3 ST10
Helseopplysning
Planlegging og gjennomføring av et undervisnings- eller helseopplysningsopplegg i barne- eller ungdomsskole i løpet av veiledet praksis. Individuelt produkt.
Omfang 45 minutter
986HEMN3 S11
Psykisk helse
Faglig beskrivelse og kritisk drøfting av helsesøsters rolle i å fremme psykisk helse for elever i videregående skole.
Omfang 700 ord
986HEMN3 S12
Prosjektplan for avsluttende eksamen
Prosjektplan, som er et gruppeprodukt, skal inneholde begrunnelse for valg av tema, problemstilling,
metodetilnærming, innlesningslitteratur og framdriftsplan for prosjektet.
Studiekravet skal godkjennes av veileder før prosjektoppgaven påbegynnes.
986HEMN3 S13
Prosjekteksamen
Avsluttende prosjektoppgave med tema tilknyttet helsesøsters yrkesutøvelse.
Skriftlig omfang 13000 ord. Produktet skal fremføres i plenum.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Sigrunn Ø. Gundersen <Sigrunn.O.GundersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 16.08.2009