Idrettspedagogikk og idrettspsykologi 1108

Læringsmål

Gi studentene redskap til analytisk og kritisk å kunne forholde seg til idrettspedagogiske og idrettspsykologiske teorier og praksis. Studentene skal få en innsikt i og kunnskap om ulike tilnærminger til læring og ledelse i idretten. Læring og utvikling sees på som en helhetlig prosess, i et livsløpsperspektiv. Studentene skal tilegne seg kunnskap og forståelse om en likeverdig utøver-trener relasjon, og reflektere over, og kunne anvende, ulike ledelses- og læringsformer.

Innhold

  • Generell didaktikk og fagdidaktikk, herunder metodikk
  • Aktiviteten og praksisfeltets egenart – didaktiske konsekvenser.
  • Kunnskap - læring.
  • Noen teoretiske tilnærminger til læring.
  • Coaching som ledelses- og læringsstrategi.
  • Trener-utøver relasjon.
  • Kommunikasjon, empati, selvtillit og anerkjennelse
  • Motivasjon.
  • Gruppedynamikk
  • Trening av mentale ferdigheter
    • visualisering
    • indre samtale
    • spenningsregulering
    • målsetting
    • avspenning
    • konsentrasjon

Organisering

Det legges opp til en fleksibel læringssituasjon slik at det kan tas hensyn til de faglige prosessene, innenfor de gitte rammene for kurset. Kurset består av til sammen ca 100 undervisningstimer.

Noe av fagstoffet vil bli presentert i form av forelesninger, mens det i noen emner vil bli lagt opp til egenstudie der studentene har mulighet til veiledning i stoffet. Gjennom konkretiseringer av fagstoffet og ved å knytte det til studentenes egne erfaringer, skal studentene engasjeres og motiveres for deltakelse og diskusjon. Studentene oppfordres til å møte forberedt til timene, delta i diskusjoner og stille spørsmål og kommentarer til forelest og/eller lest fagstoff.

Det vil bli lagt opp til at studenter kan få i oppgave å legge fram muntlig synspunkter på et faglig problem. Det kan enten være med utgangspunkt i temaer som er forelest eller som finnes i pensum, eller det kan være med utgangspunkt i et tema som studentene har funnet spesielt interessant innen emnet, men som ikke er, eller vil bli omtalt i forelesningsrekken. Studentene kan også få i oppgave å gjennomføre praktiske økter, med fokus på tilrettelegging av læresituasjoner.

Vurderingsformer

Studentene skal levere 3 fagartikler knyttet til foreleste problemområder.

Graderte karakterer på hver artikkel, som gir en samlet sluttkarakter i emnet. Artiklene teller likt og alle må vurderes til bestått karakter for å få sluttkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 16.05.2007