Naturfag 2

Fysikkoppgaver

Energi

Oppgave

En elev kommer med følgende utsagn:

Når jeg sitter i en bil som akselererer fremover, så kjenner jeg at jeg blir presset bakover i setet. Det må derfor virke en kraft på meg som virker bakover. Men siden bilen blir akselerert fremover, så blir jo også JEG akselerert fremover siden jeg sitter inni bilen. Da må det jo virke en kraft på meg som virker fremover. Hvor er denne kraften og burde jeg ikke da bli presset fremover i bilen?

Gjør rede for elevens forståelse og misforståelse av fysikken. Gi også riktig forklaring på situasjonen eleven beskriver.

Løsningsforslag

Eleven har skjønt at det må virke en kraft i samme retning som bilen akselererer. Denne kraften kommer fra ryggen til setet. Eleven misforstår derimot at det må virke en kraft bakover. Eleven mener at han/hun blir presset bakover i setet, men det er ikke tilfellet. Det er setet som blir presset fremover inn i eleven, så det er kun en kraft fremover som gjelder.