408 Idrett, administrasjon og ledelse 3

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppen er søkere som ønsker fag- og profesjonsutdanning innenfor idrett, administrasjon og ledelse. Studiet har som målgruppe egne studenter som har fullført grunnutdanning og Idrett, administrasjon og ledelse 2, eller studenter med tilsvarende bakgrunn fra andre Høgskoler.

Studiet kvalifiserer for arbeid med å administrere og lede saker, prosjekter og prosesser knyttet til idrett og friluftsliv innenfor institusjoner, bedrifter og frivillige organisasjoner sentralt, regionalt og lokalt i samfunnet.

Studiet kan blant annet gi grunnlag for arbeid innen følgende områder:
- Offentlig virksomhet
- Norges Idrettsforbund og liknende organisasjoner
- Frivillige organisasjoner
- Helse, rehabilitering og tilsvarende
- Reiseliv, turistnæring
- Egne bedrifter/næringsvirksomhet/ prosjektrelatert arbeid

Mål for studieprogrammet

Studentene skal utvikle kunnskap gjennom refleksjon og erkjennelse knyttet til idretts- og friluftslivsspørsmål. Gjennom læringsprosesser skal studentene utvikle kunnskap om organisasjon og ledelse, ferdigheter i organisering, planlegging og gjennomføring av prosjekter av ulik art, og god innsikt i idrettspolitikk.

Videre studiemuligheter

Idrett, administrasjon og ledelse 3 kan utgjøre det 3. året i et bachelorstudium i idrettsvitenskap. Bachelor i idrettsvitenskap kvalifiserer for opptak på masterstudium i kroppsøving, idrett- og friluftslivfag.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Idrett, administrasjon og ledelse II
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
1025 Politikk og administrasjon II 15,00 V 15  
1031 Fellesprosjekt 15,00 O   15
1044 Organisasjonskunnskap og ledelse II 15,00 V 15  
1271 Forskningsteori og metode med
bacheloroppgave
15,00 O   15
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

I det videregående studiet fokuserer vi spesielt på idrettspolitikk, lederrollen og arbeidsmåter som gir studentene erfaring i selvstendig arbeid både individuelt og i team. Studiet skal blant annet gi studentene:

  • God innsikt i idrettspolitikk, visjoner, strategier, mål, tiltak og virkemidler knyttet til idretts- og friluftslivsorganisasjoner, myndigheter/institusjoner og private næringslivet/bedrifter og foretak.
  • Grunnlag for refleksjon og erkjennelse knyttet til idrett og friluftslivsspørsmål gjennom veiledning, teamarbeid og selvstendig arbeid.
  • Ferdigheter i organisering, planlegging og gjennomføring prosjekter av ulik art, praksis, fordypning og fellesprosjekt.
  • Kunnskap om organisasjon og ledelse, teorier og metoder for å trenge inn i og forstå ulike utfordringer knyttet til administrasjon og ledelse av idrett og friluftsliv.

Det tas forbehold om endringer i studieplanen.

Arbeids- og læringsformer

Studentenes tilegnelse av kunnskap og ferdigheter skjer på flere måter: Problemorientert læring, forelesninger, etterlesninger, praksis, prosjektarbeide, selvstudier og befaringer
Gjennom hele studieåret arbeider studentene med et fellesprosjekt hvor de selv velger emne. En egen studiereise av ca. en ukes varighet inngår i prosjektet. Her søker studentene å sammenlikne resultatene fra arbeidet med prosjektet med et annet land. Fellesprosjektet utrapporteres både skriftlig og gjennom et åpent seminar (Telemarkskonferansen).
Studiet legg vekt på arbeidsformer som stimulerer både til samarbeid, selvstendig arbeid og til å bruke situasjoner som oppstår eller skapes gjennom studiet som pedagogiske redskaper. Læresituasjonene er i stor grad rettet mot arbeid med prosjekter i team og selvstendige arbeidsformer. Studentene har derfor sitt eget studentkontor med alle de moderne hjelpemidlene de skal bruke i en framtidig arbeidssituasjon. Studiet gir således også arbeidsplasstrening.

Forholdet mellom teori/praksis

Som en del av studiet skal studentene gjennomføre en praksisperiode som skal gi mulighet til å anvende kunnskaper, ferdigheter, teorier, metoder og modeller tilegnet gjennom studiet.

· Praksis skal gi en inngående mulighet til innføring i organisasjonens virksomhet og funksjon og skal således fungere som et viktig bindeledd mellom den teoretiske forståelse av de fagene som inngår i Idrett, administrasjon og ledelse II og det idrettsadministrative felt.

· Praksisperioden kan legges til både offentlige og private institusjoner innenfor idretts- og friluftslivsforvaltning.

· Praksisperioden skal brukes til selvstendig arbeid med konkrete og avgrensede saker.

· Praksissted og tema/problemstilling skal være godkjent av høgskolen på forhånd.

· Praksisperioden er lagt til januar og skal dokumenteres gjennom utarbeidelse av praksisrapport.

· Innlevering av praksisrapport. Bestått/ikke bestått

Vurderingsformer

Vurderingen av studentene baseres på deltakelse i obligatorisk undervisning, godkjente mappeoppgaver og praksisrapporter, skriftlig og muntlig eksamen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 11.08.2008