630 Kunst og håndverk

Innledning

Kunst og håndverk er et estetisk fag der skapende arbeid danner utgangspunkt for utvikling av grunnleggende fagkompetanse for undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen og arbeid i kulturskolen. Dette innebærer arbeidsprosesser som utfordrer ulike sider hos studentene, både praktiske og teoretisk. Studieprogrammet er satt sammen av 4 moduler hver på 15 studiepoeng. Studiet har fokus på bilde, bruksform og skulptur slik det kan uttrykkes i ulike materialer. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for personlig utvikling og oppøve en bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Gjeldende læreplan for grunnskolen skal være et sentralt arbeidsredskap i studiet.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe er studenter i lærerutdanningen som ønsker grunnleggende opplæring i å forme, designe og arbeide med kunst og håndverk, eller lærere som ønsker videreutdanning eller oppfrisking innen faget slik det uttrykkes i LK06.

Opptakskrav er generell studiekompetanse. Det er rom for å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.

Studiet kan være:

  • valgfritt fag i 3. eller 4. studieår i allmennlærerutdanningen
  • videreutdanning for lærere
  • del av en flerfaglig bachelor
  • første år i Visuelle kunstfag og design, bachelor

Mål for studieprogrammet

Kunst og håndverk er et kunst- og kulturfag, et uttrykks-, kommunikasjons- og ferdighetsfag der praktisk skapende arbeid skal være vesentlige for utviklingen av sluttkompetansen. Studiet skal ha en fagdidaktisk profil knyttet til undervisning og formidling i grunnskolen og kulturskolen. I studieprogrammet Kunst og håndverk skal studenten utvikle sine kunnskaper, erfaringer og skapende evner. Slik kan forståelsen og opplevelsen av estetiske verdier som uttrykkes i ulike materialer, kommunikasjon, funksjon og didaktikk styrkes. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.

Læringsutbytte

Kandidaten

  • kan dokumentere kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med ulike materialer
  • behersker og kan anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
  • kan arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
  • kan opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
  • kan utvikle grunnleggende kompetanse i design, kunst, visuell kommunikasjon og arkitektur
  • anvender teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
  • kan tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur og utvikle handlingskompetanse i forhold til tradisjon og fornyelse
  • kan tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
  • kan visualisere og dokumentere skapende prosesser fra ide til ferdig produkt
  • kan tilegne seg fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet. Studenten skal være kapabel til å tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev
  • kan utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis
  • kan bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatoriske emner
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
K&H 501 Kunst og håndverk 1 Bilde, grafisk
design, visuell kommunikasjon og
entreprenørskap
15,00 O 15          
K&H 502 Kunst og håndverk 1 - Design,
arkitektur, skulptur og miljø
15,00 O 15          
K&H 503 Kunst og håndverk - Bilder, grafisk
design og visuell kommunikasjon
15,00 O   15        
K&H 504 Kunst og håndverk - Håndverk, design,
skulptur og arkitektur
15,00 O   15        
Sum: 30 30 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fagstoffet fra målområdene er organisert i fire emner.

Emne 1: 502 Kunst, kultur og visuell kommunikasjon 15 stp

Emnet deles i to emner. Hvert emne deles i tre deler, hver på 5 studiepoeng.

Del 1: Skulptur og bildearbeid i utvalgte materialer og teknikker.

Del 2: Grafisk design og visuell kommunikasjon

Del 3: Innovasjon og entreprenørskap

Emne 2: 502 Håndverk, design og arkitektur

Emnet deles i tre deler, hver på 5 studiepoeng.

Del 1: Håndverk og design

Del 2: Arkitektur, natur og miljø.

Del 3: Innovasjon og entreprenørskap

EMNE 3: 502 Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon (15 stp)

Del 1 Bildearbeid og kunstorientering

Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon

Del 3 Entreprenørskap og innovasjon

EMNE 4: 502 Design, arkitektur, skulptur og miljø (15 stp)

Del 1: Skulptur, natur og miljø

Del 2: Design og arkitektur.

Del 3: Entreprenørskap og innovasjon

Internasjonalisering

I løpet av studiet blir det gjennomført studietur til f. eks. Oslo eller København hvor studentene møter kunst og formkultur og får erfaring med hvordan studiets fag håndteres i en flerkulturell kontekst.

Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda. Dette gir studentene anledning til å følge ulike nordiske kurser innen fagområdet.

Arbeids- og læringsformer

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettede virksomheter er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger og digitale presentasjoner.

Ulike gruppeprosesser kan inngå som en del av læringsformene.

Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.

Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.

Forholdet mellom teori/praksis

Fagpraksis i grunnskolen (2 - 4 uker, avhengig av hvilket studieprogram studenten følger) inngår som en obligatorisk del av studiet. Praksisgruppenes sammensetning kan variere i antall ut fra hensikt og behov.

Ved valg av arbeidsmåter skal Læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet, være retningsgivende.

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle emnene skal leveres inn som mappebesvarelser og vurderes med karakterer. Forelesningsrekker, seminarer, innføringer og vurderinger betraktes innenfor regelen om 80 % oppmøte plikt.

Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til både å utvikle forståelse for målet med studiet, og til å få innsikt i egne forutsetninger for læreryrket.

Eksamen

Hvert emne blir vurdert hver for seg ut fra mappeinnlevering med utstilte produkter.

Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Karakterene på hver av de 4 modulene blir påført vitnemålet. De fire emnene i studieveien blir slått sammen til en karakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Skikkethet

All lærerutdanning omfatter skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Løpende skikkethetsvurdering skal foregå gjennom hele studiet, og skal skje etter bestemte kriterier for vurdering slik de er angitt i Forskrift om skikkethetsvurdering i lærerutdanningene fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 10. oktober 2005 med hjemmel i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 04.01.2012