VUSPEPRO Spesialpedagogikk: Utfordrende atferd - for hvem? Relasjon, mestring og læring.

Innledning

Spesialpedagogisk kompetanse er etterspurt både i barnehage, skole og i andre opplæringstilbud. Dette studiet er forankret i ulike lærings- og utviklingsperspektiv, men vektlegger relasjonens og mestringens betydning for individets læring og utvikling gjennom deltagelse og aktivitet i sosiale kontekster. Tema utfordrende atferd vil derfor belyses både fra et individ og et systemperspektiv. Det vil også være fokus på hvordan ny forskningsbasert kunnskap kan bidra til nytenkning og økt forståelse for hvordan vi i fremtiden skal kunne møte og forstå utfordringer knyttet til utfordrende atferd. Og ikke minst hvordan dette kan føre til kompetanseheving og handlingskompetanse for personale i det enkelte opplæringstilbud. Bevisstgjøring og refleksjon knyttet til begrepene inkludering vs stigmatisering for barn og unge med utfordrende atferd vil være sentralt.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe: Yrkesaktive som ønsker videreutdanning i spesialpedagogikk med fokus på utfordrende atferd – hvor tilpasset opplæring, mestring og læring er sentralt.

Opptakskrav: Fullført profesjonsutdanning med pedagogikk: Barnehagelærer, GLU, faglærer, PPU, bachelor i spes.ped. Vernepleier og sykepleier med 60 stp videreutdanning i pedagogikk, hvorav maks 30 stp sos.ped.

Mål for studieprogrammet

Målet for studiet er at studentene skal utvikle sin fagkompetanse, didaktiske kompetanse, sosiale kompetanse, endrings- og utviklingskompetanse, samt yrkesetiske kompetanse knyttet til det spesialpedagogiske fagområdet, med særlig vekt på barn og unges psykososiale utfordringer.

Læringsutbytte

Studenter som fullfører videreutdanning i spesialpedagogikk, utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse slik det beskrives i emneomtalen.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Les mer i emneplan:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H)
15SPESUTF Spesialpedagogikk: Utfordrende atferd -
for hvem? Relasjon, mestring og læring.
15,00 O  
Sum: 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Internasjonalisering

Det er ikke lagt til rette for internasjonalisering i dette emnet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen gjennomføres som forelesninger og seminar. Fronter blir brukt som arbeidsredskap. Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå på fronter. Det gis veiledning individuelt og i grupper av faglærer og medstudenter. Arbeidsformene vil være preget av drøfting og refleksjon. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, gruppearbeid og gjennomføring av arbeidskrav slik det fremkommer av emnebeskrivelsen for den enkelte modul.

Vurderingsformer

Spesialpedagogikk er et praksisorientert fag. Det innebærer at forelesninger, seminar og arbeidskrav belyser sammenhengen mellom teori og praksis.

Skikkethet

Se under emnebeskrivelse.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Hilde Sofie Stokke <hilde.s.stokkeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 07.01.2015