VUVEILNY Veilederutdanning

Innledning

Dette studiet er en veilederutdanning rettet mot lærere som vil kvalifisere seg som veiledere for nyutdannede i barnehage, skole og videregående opplæring.

Målgruppe og opptakskrav

Lærere og barnehagelærere med minst 2 års praksis som ønsker å kvalifisere seg for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole.

Godkjent bachelor utdanning og to års praksis fra skole eller barnehage. Søkere som i tillegg kan dokumentere at de er aktuelle for veiledning av nyutdanna barnehagelærere eller lærere, vil bli prioritert.

Mål for studieprogrammet

  • Forskningsbasert kunnskap om veiledning og om overgang fra utdanning til yrke
  • Kunnskap om å forske på og analysere veiledningssamtaler
  • Kvalifisert tilbakemelding på egen veilederrolle

Læringsutbytte

En kandidat med fullført 30 studiepoeng i veiledning med fokus på nye lærere skal ha læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i veledning rettet mot nyutdannede lærere.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emneplan:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30VEILNY Veiledning med fokus på nyutdannede
lærere
30,00 O            
Sum: 0 0 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Internasjonalisering

Studiet vil ha en ukes samlling på Kreta.

Arbeids- og læringsformer

Studiet organiseres som undervisning og veiledning på nett, synkront og asynkront. Studiet legger vekt på en interaktiv undervisningsform som består av forelesning, drøfting og gjennomføring av veiledning. Studiet omfatter forskningsbasert kunnskap om veiledning og om overgang fra utdanning til yrke.

Forholdet mellom teori/praksis

Studentene må ha mulighet til å arbeide med veiledning, fortrinnsvis av nyutdannede lærere og i nettverksgrupper.

Vurderingsformer

Arbeidskrav: Veiledning og studier i nettverksgruppe, godkjenning av egen veiledning, dokumentasjon fra arbeid i nettverksgrupper, selvvalgt litteratur og muntlig presentasjon av miniprosjekt.

Eksamen: Fagtekst med utgangspunkt i miniprosjektet som vurderes med gradert karakter.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eva Bjerkholt <eva.bjerkholtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.10.2014