747 Formgiving, kunst og håndverk, nettbasert, master
Innledning
Studieplan for Masterstudium i formgiving, kunst og håndverk, nettbasert med samlinger er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag i forming av 1976 og høgskolens tidligere fag- og studieplaner for hovedfagsstudiet i forming. Masterstudium i formgiving, kunst og håndverk leder fram til mastergrad i formgiving, kunst og håndverk.
Målgruppe og opptakskrav
Opptakskrav: Opptaket bygger på fullført
Bacholorgrad, cand.mag-grad eller tidligere lærerutdanning (førskole-, allmenn- eller faglærerutdanning) med:
- minimum 60 studiepoengs fordypning i forming/formgivingsfag, kunst og håndverkmed karakteren C eller bedre
- søkere uten godkjent lærerutdanning må ha fullført praktisk pedagogisk utdanning
Ved opptak blir det lagt vekt på utdanning, erfaring med skapende/utøvende arbeid og undervisningserfaring.
Mål for studieprogrammet
Masterstudiet i formgiving kunst og håndverk, nettbasert med samlinger, skal kvalifisere kandidatene til krevende undervisnings- og veiledningsfunksjoner innenfor formkultur og kunstformidling i et samfunn som preges av mangfold og endring.
En utdannet Master i formgiving, kunst og håndverk skal kunne yte kommuniserbare og kvalifiserte bidrag til samfunnsdebatten innenfor fagfeltet, og kunne begrunne og videreutvikle aktuelle pedagogiske oppgaver i fagfeltet.
Studiet kvalifiserer for FoU-arbeid. Masterstudiet danner grunnlag for dr. gradsstudier.
Masterstudiet er også en viderekvalifisering for egen skapende/kunstnerisk virksomhet.
Samlet sett betyr dette at studiet er med på å utvikle og bygge opp under kunnskap som fremmer profesjonskompetanse innenfor formgiving, kunst og håndverk, og i større sammenheng, Making professions, den internasjonale betegnelsen for de materialbaserte profesjonene i forskningssammenheng.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- ha avansert faglig forståelse for formgiving, kunst og håndverk gjennom estetisk skapende arbeid, og innsikt i kunstfaglig teori
- ha innsikt i pedagogiske og didaktiske grunnlagsproblem, kunne se fagfeltet i kulturell sammenheng og samfunnsmessig perspektiv
- ha tilegnet seg innsikt i vitenskapsteori og forskningsmetodologi
Ferdigheter:
- å kunne anvende mulighetene som ligger i den gjensidige berikelsen mellom estetisk skapende arbeid og teori
- å ha erfaringer med metoder til å problematisere, analysere og systematisere erfaringer
- å kunne dokumentere viten skriftlig, gjennom formgivingsprosesser og produkt, og kritisk refleksjon i forhold til eget og andres forskningsarbeid.
Generell kompetanse:
- kunne kritisk vurdere og kommunisere fagområdets samfunnsrelevans og betydning for den enkelte
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Emneoversikt
|
Studiet har hovedbase på nettet. Studentene har kontakt med HiT fra sin enkelte hjemmebase over det digitale klasserommet på Fronter og videokonferanse på nett. I tillegg kommer inntil 3 samlinger hvert semester. Den første samlingen hvert studieår er lagt tidlig i august.
Innholdet i studiet er organisert i Emne: Generell del i fire semestre og Emne: Masteroppgave i fire semestre som utgjør to likeverdige komponenter. Det gis anledning til å ta Emne: Generelle del på to semestre (2 år) og Emne: Masteroppgave på to semstre (1 år).
Studiet er forskningsbasert både ved at litteraturen og undervisningen bygger på ny, relevant forskning, og ved at de som underviser selv er aktive forskere eller utøvere av kunstnerisk utviklingsarbeid.
EMNE: GENERELL DEL (60 studiepoeng)
Generell del gjennomføres i fire semestre (alternativt: i to semestre) og består av tre moduler. Disse er:
- Modul 1: Estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
- Modul 2: Pedagogisk og didaktisk område (15 studiepoeng)
- Modul 3: Vitenskapsteoretisk og metodologisk område (15 studiepoeng)
I Emnebeskrivelsen behandles disse hver for seg, men de organiseres slik at de dels studeres separat, dels ses de i sammenheng med hverandre og/eller integreres. Generell del er en forberedelse til og en forutsetning for å kunne gjennomføre masteroppgaven.
EMNE: MASTEROPPGAVE (60 studiepoeng)
Masteroppgaven gjennomføres fire semestre (alternativt: i to semestre) . Masteroppgaven er et individuelt, selvstendig arbeid som skal gi ny kunnskap og erkjennelse. Oppgaven karakteriseres av at forskningsprosessen foregår gjennom estetisk skapende arbeid, kunstfaglig teori og pedagogikk/didaktikk, der den valgte problemstillingen styrer arbeidsprosessen. Oppgaven skal utgjøre en helhet der det estetiske og skapende arbeidet og refleksjon utfyller hverandre. Masteroppgaven skal omfatte en didaktisk problematikk og være et FoU-arbeid. Det er problemstillingen som avgjør om tyngdepunktet i oppgaven er av teoretisk eller skapende/utøvende art. Denne tosidigheten tydeliggjør at masterstudiet både er et studium i og om formgiving, kunst og håndverk.
Internasjonalisering
Det er mulig å arbeide med masteroppgaven i utlandet. Fortrinnsvis foregår utenlandsopphold ved institusjoner som HiT er tilknyttet gjennom NordFo-nettverket, men andre institusjoner/land kan også være aktuelle. Et slikt opphold forutsetter godkjenning knyttet til oppgavens prosjektbeskrivelse.
Arbeids- og læringsformer
Masterstudiets spesifiserte mål og læringsutbytte nås gjennom estetisk skapende, systematisk og forskningspreget virksomhet.
Masterstudiet er basert på individuelle studier, gruppebaserte studier og videomediert veiledning via internett (bruk av synkron kommunikasjon, webkamera og headset) som kombineres med inntil 3 campussamlinger pr. semester. Både praktiske og teoretiske studieformer vektlegges. Studiet forutsetter en selvstendig og systematisk arbeidsform og aktiv deltakelse i felles aktiviteter. Obligatoriske kurs og oppgaver er lagt inn i studiet som arbeidskrav. Studiet baserer seg på at studentene har et utstrakt medansvar for opplegg og gjennomføring av eget studium. Høgskolen gir undervisning innenfor sentrale deler av studiet.
Den enkelte student er selv ansvarlig for å skaffe og vedlikeholde tilfredstillende nettoppkopling (bredbånd), maskinvare (PC, headset og webkamera) og programvare. En oppdatert liste over tekniske minstekrav sendes ut i god tid før studiestart. Høgskolen kan gi support angående kommunikasjonsprogramvaren. Dette er et supplement til annen teknisk support fra bredbåndsleverandører etc. som den enkelte student må organisere selv.
Den enkelte student er også selv ansvarlig for å ha (tilgang til) egnede verkstedsfasiliteter tilgjengelig til det estetisk skapende arbeidet. Dette gjelder både generell del og masteroppgaven.
Forholdet mellom teori/praksis
Masterstudiet karakteriseres ved at teori og eget estetisk skapende arbeid gjensidig skal berike hverandre.
Vurderingsformer
Delvurdering underveis:
I Emnet Generell del skal det løses oppgaver underveis. Delvurderinger knyttet til disse forutsettes vurdert til Bestått av faglærer(e) før kandidaten kan gå opp til sluttprøver. For nærmere beskrivelser: Se Emnet Generell del.
Sluttvurderinger:
I Emne: Generell del skal det løses oppgaver som sluttprøver med graderte karakterer. Det forutsettes at sluttprøvene er gjennomført før oppstart av masteroppgaven. For nærmere beskrivelser: Se Emnet Generell del.
Emne: Masteroppgave har masteroppgave som sluttprøve. For nærmere beskrivelser: Se Emne: Masteroppgave.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Marte S. Gulliksen <marte.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>,Morteza Amari <morteza.amariSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Morteza Amari - 05.12.2014