2407 Engelsk 1, trinn 5-10

Innledning

Studiet gir kompetanse til undervisning i engelsk på grunnskolens 5-10. trinn.

Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg gir emnet innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å undervise i engelsk på mellom – og ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
ENG 501 Engelsk 1, emne 1: Språklæring og
språkferdigheter
15,00 O 15  
ENG 502 Engelsk 1, emne 2: Engelsk språk, tekst
og kultur 1
15,00 O   15
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Engelsk 1 utgjør 30 studiepoeng oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 501 og 502

I grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn går Engelsk 1, emne 1 i høst og emne 2 i vår.

Engelsk 1 består av fem tema:

Å være engelsklærer

  • barns språklæring i et andrespråksperspektiv: språklæringsteorier, strategier og metoder
  • læreplan-og lærebokanalyse
  • læreren som språkmodell i klasserommet
  • lærerens egen tekstkompetanse med fokus på skriftliga ferdigheter

Det engelska språket: struktur og system 1

  • grunnleggende grammatikk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
  • ord og ordlæring

Grunnleggende ferdigheter i engelsk

  • arbeid med de grunnleggende ferdighetene i klasserommet med fokus på lesing og muntlige ferdigheter
  • bruk av IKT i forbindelse med lesing og muntlige ferdigheter

Tekst og kultur

  • interkulturell læring gjennom tekster
  • tekster for barn og unge fra engelsktalende land
  • grunnleggende sjangerkunnskap
  • grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter engelsk

Det engelske språket: Struktur og system del 2

  • engelsk som verdensspråk
  • grunnleggende uttale og intonasjon
  • kulturelle konvensjoner for språkbruk

Internasjonalisering

Møjlighet till utlandsvistelse finnes

I vårsemesteret legges det til rette for et studieopphold på en ukes varighet ved det norske studiesenteret i Storbritannia, York

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.

Forholdet mellom teori/praksis

Kandidater som tar grunnskolelærerutdanning 5 - 10 har praksis.

Vurderingsformer

Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene

Skikkethet

Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 18.05.2015