VUSOSP2 Sosialpedagogikk påbygging
Innledning
(Tilbys kun via Folkeuniversitetene 2015/2016)
- Sosialpedagogisk kompetanse er etterspurt i skoleverket
- Sosialpedagogikk angår samspillet mellom individ -, gruppe- og samfunn og setter pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng
- Studiet i sosialpedagogikk gir innsikt i hvordan samfunnsmessige mekanismer er med å forme individer.
- Studiet er rettet mot kunnskap om individers ulike forutsetninger og hvordan læring og utvikling kan medvirke til gode oppvekstvilkår.
- Gjennom studiet skal studentene skaffe seg kunnskap om, og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker.
Målgruppe og opptakskrav
Opptakskrav: Søkere må ha bestått «Sosialpedagogikk grunnenhet» ved HiT, ha gjennomført 30 studiepoeng sosialpedagogikk eller tilsvarende.
Mål for studieprogrammet
Studiet i sosialpedagogikk påbygningsenhet er organisert i fire hovedemner, to for hvert semester, hvert semester utgjør 15 studiepoeng.
Første semester:
- Institusjoner og organisasjoner
- Valgfrie fagemner
Andre semester
- Samfunn og kultur
- Prosjektarbeid/utviklingsarbeid
Emnene har en delvis overlapping og må sees i sammenheng.
Studiet gir anledning til fordypning i temaer som ble tatt opp i «Sosialpedagogikk grunnenhet» samtidig som det er anledning til å ta opp nye temaer og emneområder.
Læringsutbytte
.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieplan Sosialpedagogikk påbygging
|
Internasjonalisering
Det er ikke lagt opp til internasjonalisering i studiet.
Arbeids- og læringsformer
Se emneomtale.
Forholdet mellom teori/praksis
Se emneomtale.
Vurderingsformer
Se emneomtale.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Torill Aagot Halvorsen <torill.a.halvorsenSPAMFILTER@hit.no> - 03.07.2015