894 Friluftsliv, kultur- og naturveiledning, bachelor
Innledning
Bachelorstudiet Friluftsliv, kultur- og naturveiledning er et 3-årig studium på 180 stp. Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til friluftslivsveiledning. Hovedvekten er lagt på solide basisferdigheter innenfor det enkle friluftslivet i ulike naturtyper, på solid erfaring med pedagogiske problemstillinger knyttet til friluftslivsformidling, og på fordypet innsikt i temaer knyttet til friluftsliv, samfunn, kultur og natur. Studiet gir også fordypet innsikt i forskningsteori og metode, samt grunnleggende kompetanse i prosjektarbeid knyttet til friluftsliv, kultur og samfunn. Studenter som fullfører studiet med gjennomsnittskarakter C er kvalifisert for master i kroppsøving, idrett og friluftsliv.
Målgruppe og opptakskrav
Målgruppen er søkere som ønsker en solid og omfattende fag- og profesjonsutdanning innenfor friluftslivsveiledning. Opptakskravet er generell studiekompetanse. Merk at studiet er fysisk krevende og forutsetter at studentene har gode skiferdigheter og god fysikk.
Studenter som har fullført mindre enn 75 % av første studieår har i utgangspunktet ikke anledning til å fortsette på andre studieår. Studenter som har bestått 30 studiepoeng kan søke om å få fortsette dersom særskilte grunner foreligger. Studenten må søke om dette innen 15. juni.
Det er et krav at samtlige studenter skal kunne svømme. Svømmetest vil bli gjennomført ved semesterstart. Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført førstehjelpskurs (minst 15 timer) før de reiser ut på egenferd i emnet 1452 Skog, fjell og vann. Studenter som kan dokumentere å ha har fullført denne typen kurs innen to år tilbake vil få dette godkjent. Det vil bli arrangert et kurs for studenter som trenger det en av de første helgene etter studiestart .
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene solide og omfattende ferdigheter i friluftsliv og friluftslivsveiledning. Studentene skal få fordypet kunnskap om friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studiet skal gi en bred og solid kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv, samt ulykkeshåndtering.
Studiet skal gi studentene grunnlag for å studere videre på masternivå med friluftslivstema tilknyttet pedagogiske, samt kultur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver.
Studiet kan sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket – også høyere utdanning, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og i andre virksomhetsområder.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført bachelor i Friluftsliv, kultur- og naturveiledning skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- Kunnskap: Bred og solid kunnskap om friluftslivsveiledning. Solid kunnskap om friluftslivets historie og utvikling, og om norsk friluftslivsforvaltning. Grunnleggende kunnskap om forskningsteori og metode. Grunnleggende kunnskap om prosjektarbeid knyttet til friluftsliv, kultur og samfunn.
- Ferdigheter: Solide ferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i flere ulike naturtyper, til ulike årstider. Solide ferdigheter i det å håndtere ulykker og kriser ute i naturen.
- Generell kompetanse: Utvidet evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge tur etter evne for ulike målgrupper. Utvidet evne til refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, samfunn, kultur, natur og menneske.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Friluftsliv, kultur og naturveiledning, 1. år:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Friluftsliv, kultur og naturveiledning, 2. år:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Friluftsliv, kultur og naturveiledning, 3. år:
|
Det er et krav at samtlige studenter skal kunne svømme. Svømmetest vil bli gjennomført ved semesterstart. Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført førstehjelpskurs (minst 15 timer) før de reiser ut på egenferd i emnet 1452 Skog, fjell og vann.
Studentene har i løpet av studiet mulighet til å velge en rekke friluftslivsfaglige fordypninger.Vi tar forbehold om at ikke alle fordypninger kan tilbys hvert semester, et minstekrav er at minst 8 studenter velger emnet. Det vil være begrenset antall plasser på samtlige emner. Studentene må derfor oppgi tre aktuelle emner, i prioritert rekkefølge. Opptak til hvert emne i første studieår gjøres på grunnlag av karakterer i emnene 1452 Skog, fjell og vann. Andre og tredje års studenter vil ha prioritet i de tilfellene emnene er tilgjengelig som valgemner for dem.
Opptak til Vinter II-emnene gjøres på grunnlag av en vurdering av individuelle skiferdigheter, samt på grunnlag av karakterer fra henholdsvis første og andre året. Tredje års studenter vil ha prioritet.
Opptak til praktiske fordypninger på 2. og 3. år vil gjøres på grunnlag av karakterer fra henholdsvis første og andre året.
Internasjonalisering
Innenfor studieprogrammet er det mulig å ta minst 30 studiepoeng (ett semester) ved utdanningsinstitusjoner utenfor Norge. Det er tilrettelagt for utveksling i 5. semester. Det finnes samarbeidsavtaler og finansieringsordninger for utveksling til Norden via NORDPLUS og vi har bilaterale utvekslingsavtaler med University of Alberta, Augustana Campus, i Canada, Prescott College i USA og Trinity University College i Wales.
Mer informasjon finner du på nettsidene våre.
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og undervisningsformene inkluderer ferder med veileder, egenferder i studentgrupper, ekskursjoner, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.
Forholdet mellom teori/praksis
Undervisningen foregår ute og inne. Praktiske tema blir i hovedsak belyst gjennom obligatoriske ferder i ulike naturtyper, med obligatoriske støtteforelesninger i forkant og etterkant. ”Teoretiske” tema belyses i hovedsak gjennom ferder, ekskursjoner, forelesninger og seminarer. Målet er å få til en vekselvirkning mellom erfaringer gjort ute i praksis og kunnskap basert på forskning.
Vurderingsformer
Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom underveisevaluering av ferdigheter, studentmappe, skriftlig eksamen og prosjektarbeid. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.
Vurderingsformen er valgt for å prøve studentenes ferdigheter, kunnskaper og egenskaper som formidlere, jf. punktene om læringsutbytte over
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter André Horgen <andre.horgenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 30.11.2015