927 Fleksibelt deltidsstudium i kunstformidling

Målgruppe og opptakskrav

Det skal være mulig å kombinere en heltidsjobb i en kunst- eller kulturinstitusjon med dette studiet, dersom arbeidsgiver legger forholdene til rette for det. Det skjer ved å gi permisjon i forbindelse med samlinger, og ved å la hjemmeoppgavene bli utført som en del av den regulære virksomheten i institusjonen.

Studiet vil også egne som for studenter som ønsker å supplere sin bachelor- eller masterutdanning med et praktisk-teoretisk fag i kunstformidling, og for kunstnere.

I tillegg til vanlige krav om studiekompetanse, kommer noen spesielle krav:
- basiskunnskaper i norsk (og helst også europeisk) kunsthistorie
- avtale med et praksisgalleri
- adgang til internett og ferdigheter i bruk av internett
- adgang til å være med på samlinger
- kunnskaper i engelsk til å kunne følge med på engelskspråklig faglitteratur

Mål for studieprogrammet

Studiet retter seg primært mot tre grupper: de som allerede har en tilknytning til en eller flere kunstinstitusjoner, og som ønsker å øke sin formelle kompetanse; de som er inne i et studieforløp som dette studiet kan fungere som en del av; og de som ønsker å supplere en tidligere utdanning i for eksempel kunsthistorie. Det settes imidlertid ingen grenser for hvem som kan søke, dersom de tilfredsstiller de øvrige opptakskravene

Videre studiemuligheter

Om man følger alle fire fordypningsemnene, vil studiet gi i alt 60 studiepoeng innenfor universitets- og høgskolesystemet. Studiet vil kunne inngå som ledd i en bachelorgrad.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Fleksibelt deltidsstudium i kunstformidling
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H)
3490 Utstillingen 15,00 O   15      
3491 Kunstverket og publikum 15,00 O     15    
3492 Kunstpedagogikk, formidlingsteori og
kunstpolitikk
15,00 O       15  
3495 Prosjekt 15,00 O         15
Sum: 0 15 15 15 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er delt opp i moduler, med fire emner som hver behandles i løpet av to eller tre samlinger med hvert sitt delemne. Studentene kan ta enkeltmoduler, men ved opptak vil studenter som ønsker å ta hele studiet bli prioritert. Samlingene foregår ulike steder i landet, og gjennomføres i nær tilknytning til stedlige kunstinstitusjoner.

Mellom samlingene skal det gjøres hjemmeopppgaver, vesentlig i form av praktis-teoretiske oppgaver i praksisgalleriet. Disse oppgavene vil også bli evaluert, og vil inngå som ledd i en samlede evalueringen. Mellom samlingene skal det selvsagt også leses et pensum.

Studietilbudet er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Telemark og Norske kunstforeninger. Høgskolen i Telemark har lang erfaring både med undervisning i kunstformidling og med deltidsopplegg i faget. Norske kunstforeninger har et godt sekretariat, et veletablert kunsttidsskrift og et stort nettverk av kontakter.

Disse to institusjonene har gått sammen om å lage et bedre studietilbud i kunstformidling og kuratorarbeid, spesielt laget for de som på en eller annen måte allerede er i arbeid, frivillig eller lønnet, i kunstforeninger, kunstnersentra, kunstmuseer, private gallerier eller andre steder.

Arbeids- og læringsformer

Studiet er delt opp i fire hovedemner og hvert delemne i to eller tre delemner, hver med sin samling.

HiT har et IT-opplegg for kontakt mellom lærere og studenter, Class-Fronter, og det er en forutsetning at alle studenter bruker dette. Dette vil det bli gitt undervisning i under første samling.

Forholdet mellom teori/praksis

Studiet er lagt opp som et møte mellom teori og praksis, der praksis sees i lys av teorien og teorien i lys av praksis. Det gjøres ved å arrangere samlinger ulike steder i landet, og knytte samlingene til viktige kunstinstitusjoner, og ved at alle studentene har et praksissted – en utstillende kunstinstitusjone – der de skal gjøre sine praktiske og teoribaserte hjemmeoppgaver. Møtet med medstudenter, med lærere, kunstnere og andre formidler vil inspirere til fremtidig arbeid. Studiet vil derfor gi deltakerne et nettverk de senere kan utnytte.

Vurderingsformer

Underveisvurderinger i form av individuelle hjemmeoppgaver som skal utføres i tilknyting til praksisplassen, dokumentert ved rapport eller presentasjon av oppgaven. Også skriftlig teoretiske oppgaver vil bli gitt som hjemmeoppgaver. I noen utstrekning vil også praktiske øvelser, arbeid og utstilling brukt som vurderingsform, samt ekskursjonsrapporter. Det skal leveres en obligatorisk hjammeoppgave for hvert delemne som må være bestått for å kunne gå opp til slutteksamen i hovedemnet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Birgit Norendal <Birgit.NorendalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 06.11.2006